باغ خوشنویس مهریز بهشتی سبز در دل کویر

آثار و بناهای قدیمی فراوانی در مهریز وجود دارد که نشانگر تاریخ ایران و فرهنگ مردمان این سرزمین هستند و به این شهر هویّت و اصالت بخشیده‌اند، یکی از این بناها باغ خوشنویس مهریز است که این نگین سبز در کویر در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

به گزارش یزدی نیوزباغ خوشنویس مهریز از باغ‌های ایرانی و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهریز به شمار می‌رود که در محله استهریج این شهر واقع شده و قدمتی متعلق به دوران قاجار دارد و  از جمله بناهای فرهنگی و تاریخی با المان‌های هنر، معماری و طبیعت در کنار هم است.

 
در ورودی این باغ از در چوبی باغ بزرگ، درختانی سرسبز و باشکوه بر لب جوی آبی خنک و روان خودنمایی می‌کنند که به دلیل روان بودن آب از داخل باغ، این مکان از گذشته دارای جذابیت خاصی بوده است.
 
دو طرف جوی اصلی باغ خوشنویس، درختان تنومند و سالخورده‌ای قرار دارد که صدای گنجشک‌ها و پرواز پرنده‌ها بر روی درختان سر به فلک کشیده، حس و حال شیرینی را به انسان هدیه می‌دهد و با وجود این که باغ خوشنویس در استان کویری و خشک یزد واقع شده اما دارای هوایی خوش، مطبوع و خنک است.
 
یک ساختمان بسیار زیبا و دیدنی نیز در گوشه‌ای از باغ، خود را به رخ بینندگان می‌کشد که ساختمان اصلی باغ خوشنویس محسوب می‌شود و دارای فضاهایی همچون اتاق‌های نشیمن، انبار، اصطبل و مطبخ است که این بنای تک جبهه‌ای رو به سوی شرق نهاده و از این منظر قابل رویت است. در مقابل ساختمان هم حوض مدوّر بسیار بزرگی قرار گرفته که زیبایی دو چندانی به باغ خوشنویس مهریز بخشیده است.
 
این باغ ایرانی که پس از دو سال مرمّت، امروزه تغییر کاربری داده و به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده است و در حال حاضر این باغ برای گردشگران و مسافران قابل استفاده است اما در مورد ویژگی‌های دیگر این باغ ایرانی می‌توان به سازه‌های آن اشاره کرد.
 
سازه‌های اصلی بنا با وجود گل و خشتی بودن، وضعیت خوبی دارد و با اندکی حفاظت، می‌تواند تا سالیان متوالی باقی بماند البته برای تزئینات نمای ساختمان از سیم گل و دم گیری‌های گچی استفاده شده است، همچنین یک هشتی با سقف فیل پوش نیز دیده می‌شود که با ورود به آن قسمت، بخش اصلی سکونتگاه به چشم می‌خورد.
 
۱۱ قنات در حال حاضر در ایران ثبت جهانی شده‌ که یکی از این قنات‌ها، قنات حسن ‌آباد مهریز در استان یزد است که با قدمت ۷۰۰ سال، به دورۀ میانی اسلامی یعنی قرن هشتم بر می‌گردد و عبور قنات جهانی حسن آباد از این باغ، زیبایی منحصر به فردی به باغ خوشنویس بخشیده و باعث ایجاد فضای دلشنین و آب و هوایی مطبوع شده است.
 
آب قنات حسن‌آباد پس از عبور از وسط باغ جهانی پهلوان‌پور، در این باغ جاری می‌شود و پس از وارد شدن به باغ خوشنویس دو قسمت شده و در نهایت با عبور از مقابل عمارت اصلی باغ، دوباره به هم رسیده و از باغ خارج می‌شود.
 
پیشنهاد می‌شود که در کنار بازدید از این جاذبه پس از بحران کرونا، در سفر به مهریز از جاذبه‌های دیدنی دیگری مانند کوه ریگ، قلعه مهرپادین، باغ پهلوان پور، قلعه سریزد، باغ آهو، کاروانسرای زین الدین، برج بادگیر شکیب و قلعه باغ دهوک بازدید کنید.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..