خسارت ۸۰ درصدی سرمازدگی به نیمی از محصولات باغی ابرکوه

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: تغییر ناگهانی هوا و سرمازدگی خسارتی بیش از ۸۰ درصد به نیمی از محصولات زردآلو و گوجه‌سبز ابرکوه وارد کرده است.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی غیب‌الهی» با بیان این که در حال حاضر بیش از دو هزار هکتار از سطح زیرکشت باغ‌های ابرکوه به دو محصول گوجه‌سبز و زردآلو اختصاص دارد، اظهار کرد: متأسفانه امسال بر اثر تغییرات جوی و سرمازدگی، ۵۰ درصد این دو محصول تا ۸۰ درصد خسارت دیده است.  

 
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان این که باغات بخش بهمن و تیرجرد بخش مرکزی (به‌ غیر از منطقه فراغه) در معرض این سرمازدگی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: هزار هکتار از سطح زیر کشت زردآلو و گوجه‌سبز مربوط به منطقه فراغه بوده که تقریباً از این تغییرات جوی مصون مانده و تنها کمتر از ۲۰ درصد خسارت به آن وارد شده است.
 
غیب الهی با اشاره به این که شیرازی و کرجی انواع گوجه‌سبز و کتابی، مشهدی، خیاری، ممک، تخم گردی، فلکه‌ای، سلطنتی، زرقانی و خانی از ارقام زردآلوی ابرکوه هستند، تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال  تولید دو محصول زردآلو و گوجه‌سبز به  ۲۵ هزار تن برسد.
 
وی همچنین از تأثیر منفی کرونا بر بخش کشاورزی و دامداری شهرستان خبر داد و اضافه کرد: به خاطر پیشگیری از تجمع و ممانعت از بارگیری و تردد کامیون‌ها، تأمین نهاده‌های کشاورزی، دامی و همچنین توزیع کود شیمیایی بین کشاورزان با مشکل مواجه شده است.
 
این مسئول ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا نبود امکان تأمین نهاده‌ها در بخش کشاورزی مشکل ایجاد نکند اما دامداران در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه هستند که باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود خسارت به این بخش، اندیشیده شود.
 
غیب اللهی ابراز کرد: در حال حاضر جهادکشاورزی با حداقل نیروی انسانی مشغول خدمت‌رسانی به مراجعان است و گشت‌های تغییر کاربری نیز در سطح شهرستان فعال هستند ولی در عین حال افراد می‌توانند در صورت مشاهده ساخت‌ و ساز غیرمجاز، مراتب را به سامانه ۱۳۱  یا مدیریت جهاد کشاورزی اطلاع دهند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..