یک اقتصاددان مطرح کرد:

دلایل هوشمندانه بودن انتخاب راهبرد جهش تولید برای سال ۱۳۹۹

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: انتخاب راهبرد جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۳۹۹ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه است.

به گزارش یزدی نیوز«عباس علوی راد» اظهار کرد: «جهش تولید» به لحاظ مبانی لوازمی  می‌خواهد که کارآمدی مدیریت اقتصادی دولت برای فراهم آوردن آنها را راستی‌آزمایی خواهد کرد، ضمن این که در شرایط فعلی کشور و در میان همه اولویت‌ها، نامگذاری سال جاری با عنوان «جهش تولید»، یک انتخاب هوشمندانه بود.

 
وی به بیان دلایل هوشمندانه بودن این نام‌گذاری پرداخت و گفت: «جهش تولید» می‌تواند فرصت‌های از دست‌رفته اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ را به واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی، میانگین منفی، نوسانی و نامناسب برای بهبود رفاه را تا حدودی جبران کند.
 
عضو انجمن اقتصاددانان ایران با تأکید بر این که «جهش تولید» این امکان را فراهم می‌کند تا سطح اشتغال آسیب‌دیده کشور به واسطه شیوع کرونا ترمیم شود، خاطرنشان کرد: تحقق این نام‌گذاری، امکان جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب‌ و کارها در اثر شیوع کرونا ویروس در کشور را فراهم خواهد کرد.
 
علوی‌راد تصریح کرد: با جهش در تولید، شانس تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌شده در بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۹ در شرایط تحریم و کاهش شدید قیمت نفت، افزایش یافته و با توجه به استمرار محیط تورمی اقتصاد ایران در سال جدید، از عمیق‌تر شدن رکود تورمی جلوگیری می‌کند.
 
وی ادامه داد: تلاش برای جهش تولید در سایه‌ی کاهش شدید درآمدهای نفتی، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های واقعی کشور برای اقتصاد بدون نفت و مشخصاً نداشتن وابستگی بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به نفت را نشان خواهد داد.
 
این اقتصاددان ابرکوهی اضافه کرد: «جهش تولید» به واسطه نیاز شدید به سرمایه‌گذاری داخلی در شرایط تحریم و محدودیت‌های بودجه عمرانی دولت، رفع موانع سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب‌ و کار بخش خصوصی را محتمل‌تر ساخته و امکان  تقویت صادرات غیرنفتی و ترمیم اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم خواهد کرد.
 
وی ابراز کرد: تقویت انعطاف‌پذیری سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مشکلات ساختاری اقتصادی ایران نظیر رشد بالای حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم‌های کنونی نیز با «جهش تولید» میسّر خواهد شد.
 
علوی راد در پایان نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حتی برای موفقیت نسبی جهش تولید در سال ۱۳۹۹ با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا ویروس در کشور، بهتر است دولت با رفع تعارض در سیاست‌گذاری برای عبور از کرونا و حمایت فوری، عملی و اثربخش از کسب ‌و کارهای در معرض نابودی، برای پسا کرونا برنامه‌ریزی کند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..