کودکان کار؛ فراموش‌شدگان مبارزه با کرونا کودکان کار؛ فراموش‌شدگان مبارزه با کرونا

در حالی کودکان کار و متکدیان یکی از مهمترین اقشار بسیار آسیب‌پذیر و در خطر ابتلا به کروناویروس محسوب می‌شوند که تاکنون در استان یزد اقدام عاجلی برای شیوع بیماری در بین آنها از سوی دستگاه‌های متولی صورت نگرفته است.

به گزارش یزدی نیوزکودکان یکی از کروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر شیوع کرونا هستند که علاوه بر خانواده‌ها، متولیان حوزه‌های کودک باید آموزش‌ و تجهیز این قشر را به طور جدی دنبال کنند اما یکی از اقشار بسیار در خطر ابتلا به این بیماری، کودکان کار و متکدیان هستند که بعضاً از پشتیبانی خانواده محروم و اکثراً نیز از طبقات اجتماعی پایین جامعه به شمار می‌روند که کمتر از آموزش‌ها و امکانات بهداشتی معمول برخوردار می‌شوند.

 
یزد نیز با توجه به توسعه گردشگری و مهاجرپذیری میزبان تعداد قابل توجهی از اتباع خارجی به عنوان عمده گروه‌های کودکان کار و متکدی است ولی با وجود این که در زمینه کنترل این کودکان و واگذاری آنها به مراکز نگهداری شبانه روزی و روزانه اقدامات خوبی صورت گرفته، این روزها نگرانی شیوع کرونا از جانب این کودکان چند برابر شده است.
 
«مریم لشکردیدی» مسئول مرکز کودکان کار بهزیستی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به سوق دادن آموزش‎های خودمراقبتی همیشگی این کودکان به مسئله کرونا ویروس خبر می‌دهد و می‌گوید: آموزش‎های خود مراقبتی، ایدز و هپاتیت و بیماری‌های این چنینی که سرفصل‌های آنها از سوی کارشناسان وزارت کشور تعیین می‎شود، به آموزش‌هایی مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا تغییر کرده است.
 
 
 
البته آموزش فقط بخشی از این نیازهاست و بخشی دیگر به مسئله تجهیز شدن به وسایل ضروری مانند دستکش و ماسک مربوط می‎‌شود که هنوز این اقدام از سوی مسئولان متولی انجام نشده است؛ «لشکردیدی» در این رابطه به نیاز این مرکز به مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک اشاره و تاکید می‌کند: متاسفانه هنوز این امکانات اختصاص نیافته و از هر کجا پیگیر شدیم موفق به دریافت آن نشدیم لذا تنها اگر بودجه‌ای اختصاص یا این وسایل برای مرکز تامین شود، می‌توانیم آموزش‌ها را برای کودکان در قالب اعطای بسته‌هایی آموزشی‌بهداشتی عملی کنیم.
 
اما یکی از مهمترین معضلاتی که در حال حاضر در حوزه مدیریت کودکان کار وجود دارد، نیاز معیشتی برخی از این کودکان است چرا که بسیاری از این کودکان صرفاً به عنوان نیروهای کار فعالیت می‌‎کنند و دغدغه معیشتی ندارند، اما کنترل و آموزش آن دسته از کودکانی که به دلیل نیازهای معیشتی کار و تکدی‌گری می‌کنند، کار دشوارتری است.
 
«امرالله سیف‌الدینی» رییس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا معتقد است که این گروه خاص نه تنها چیزی از کرونا نمی‌دانند بلکه سطح درک و فرهنگشان به گونه‌ای است که صرفاً روی اوردن به آموزش، نمی‌تواند برای آنها موثر باشد.
 
برای آموزش کودکان کار چه باید کرد؟
 
اما «چه باید کرد؟»، این که در حال حاضر شهردرای توان مالی ندارد و بعضاً با مشکلات حقوقی جمع آوری این کودکان مواجه است، مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را انکار کرد لذا باید به دنبال راهکاری بود که در این بحران همه‌گیر، کمترین خسارت از جانب این قشر به جامعه و حتی خودشان وارد شود.
 
رییس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد در رابطه با پیشنهادی کاربردی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این گروه که نیازهای معیشتی دارند با هیچ توضیح و آموزشی، توجیه نمی‌شوند لذا بهترین کار این است که شهرداری با توجه به دسترسی به سوابق این گروه‌ها و با همکاری اکیپ‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، بسته‌هایی را تهیه و در اختیار این گروه بگذارد تا به نوعی برای ماندن در خانه و رعایت نکات ایمنی ملزم شوند.
 
سیف الدینی تصریح می‌کند: تقریباً این کودکان حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر ساکنان غیربومی در یزد هستند که می‌توان با مراجعه مستقیم به خانه‌هایشان و اعطای بسته‌های آموزشی و بهداشتی و حتی معیشتی توضیحات لازم خانواده‌هایشان را توجیه کرد.
 
توزیع بسته‌های بهداشتی به کودکان کار
 
«فخرالسادات خامسی» مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد در گفت‌وگو با ایسنا، راجع به مصوبات استانی مرتبط با این گروه آسیب‌پذیر در استان تصریح می‌کند: براساس مصوبات اخیر که دوازدهم اسفندماه در مورد ان تصمیم‌گیری شد، دو اقدام انجام خواهند شد که در اولین اقدام، مقرر شد تا خانه فرهنگ صدوقی با همکاری دفاتر تصمیم‌گیری و دفاتر اجتماعی بسته‌هایی بهداشتی تهیه و توسط دفاتر تسهیل‌گری و بهزیستی به عنوان متولیان این قشر، در مناطق حاشیه‎ای و کم‌‎برخوردار توزیع شود.
 
وی با بیان این که در وهله دوم مردم وارد صحنه کمک به این کودکان می‌شوند، می‌گوید: هماهنگی‌های لازم برای این که از طریق شبکه سازمان‌های مردم نهاد مدیریت بحران و سلامت محلات، تشکل‌های مردمی مانند هیات‌های مذهبی و گروه‌های تخصصی مردمی فعال در زمینه کودکان کار در این رابطه اقدام کنند، انجام شده و در این رابطه شناسایی، احصای مشکلات و نظارت بر اماکنی که این کودکان در آنها حضور دارند صورت گرفته است.
 
خامسی در پایان با بیا این که هنوز این مصوبه به مرحله اجرا درنیامده است، تاکید کرد: اجرای این مصوبه را در اولین فرصت عملیاتی خواهیم کرد.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..