کمک ۴۰۰ میلیارد ریالی دولت به کشاورزان یزدی

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: دولت برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در مزارع و باغ‌های استان در سال جاری، ۴۰۰ میلیارد ریال کمک در اختیار کشاورزان قرار داد.

به گزارش یزدی نیوز سید جمال سجادی پور پس از بازدید از چند طرح کشاورزی و دامداری ابرکوه افزود: تا پایان سال گذشته مجموعا ۲۶ هزار و ۱۰۰ هکتار سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی و باغ‌های استان یزد اجرا شد.

وی با بیان اینکه امسال چهار هزار و ۶۰۰ هکتار آبیاری نوین در برنامه کاری قرار دارد، ادامه داد: گرچه مصوبه استانی سه هزار و ۵۰۰ هکتار است، تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار آن اجرا و به بهره برداری رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بقیه طرح‌ها پیش از پایان سال افتتاح می‌شود، گفت: راندمان آبیاری پروژه‌های آبیاری تحت فشار از ۳۵ درصد به ۲ برابر افزایش یافت و تداوم طرح با تمام توان پیگری می‌شود.
این مسوول ارشد بخش کشاورزی یزد تصور مردم از لوله گذاری به عنوان آبیاری کم فشار را اشتباه برشمرد و خاطرنشان ساخت: دولت در سیستم‌های آبیاری کم فشار هر هکتار هفتاد میلیون ریال و آبیاری قطره‌ای در هر هکتار ۱۷۰ میلیون ریال کمک پرداخت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از مناطق مهم تولید بخش کشاورزی یزد است، ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت آن در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان در رتبه نخست قرار دارد.
وی توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای را بهترین تغییر الگو در پرتو محدودیت منابع آبی عنوان کرد و افزود: هزار و ۷۳۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه ۵۱۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار‌های داخلی و عمدتا خارجی می‌شود.
سجادی با بیان اینکه ۴۲۰ هزار تن خیار سبز گلخانه‌ای به خارج از کشور صادر شده است، بیان داشت: یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را داراست و تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شده است.
وی هدف از اجرای طرح تولید کشت نشایی را بهره وری آب برشمرد و ادامه داد: در چهار سال اجرای طرح هم اکنون میزان تولید به یکصد میلیون نشا رسید که رقم بزرگی است و یزد یکی از تامین کنندگان نشا در کشور به شمار می‌آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به استقبال مردم یزد از پرورش دام سبک گفت: هم اکنون چند واحد پرورش دام سبک و پرتولید در استان فعال است که می‌توان به شهرک پرورش دام سبک و پر تولید پنج هزار راسی یزد، سه شهرک دامپروری اردکان با ظرفیت ۱۲۰ هزار راس اشاره کرد و در ابرکوه هم چند فقره مجوز صادر شده است.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..