شیوع آنفلوانزا در کشور ربطی به صنعت طیور ندارد

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با رد شایعات مربوط به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و منع مردم از مصرف گوشت مرغ در یزد، اعلام کرد: آنفلوانزای مطرح شده در کشور از نوع انسانی و خوکی است و ربطی به صنعت طیور ندارد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «علی اکبر حدادزاده» ، با اشاره به این که آنفلوانزای مطرح شده در کشور از نوع انسانی و خوکی است و ربطی به صنعت طیور ندارد، اظهار کرد: در استان یزد هیچ نوع آلودگی آنفلوانزای مربوط به پرندگان شایع نشده و استان در وضعیت آرامی قرار دارد از طرفی تمام مرغ‌های تولید شده در بازار یزد نیز سالم هستند.

 
وی از مردم خواست تا دغدغه‌ای نسبت به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشته باشند و در این رابطه خاطرنشان کرد: علاوه بر این که تمام نظارت‌ها در این حوزه وجود دارد به دنبال اجرای طرح کنترل سلامت کامل و پایش پرورش طیور قبل از اعزام به کشتارگاه هستیم به طوری که در تمام کتشارگاه‌ها نیروهای ناظر دامپزشکی، این مسئله را کنترل کنند و در صورت هر نوع مشکلی اجازه کشتار داده نشود.
 
حدادزاده با بیان این که موضوع هورمون نیز در صنعت مرغداری یزد به هیچ وجه وجود ندارد، گفت: این اشتباه عامه مردم در زمینه مرغ‌های هورمونی در یزد از نظر علمی و اقتصادی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.
 
وی با تاکید بر به صرفه نبودن تولید گوشت مرغ با استفاده از هورمون از لحاظ اقتصادی، گفت: اگر مرغ با هورمون رشد کرده باشد، باید هر کیلوگرم از گوشت آن در بازار به قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شود تا برای مرغدار صرفه اقتصادی داشته باشد.
 
وی افزود: هورمون‌ها از نظر علمی به صورت پالس عمل می‌کند و  کارکرد آن‌ها شبیه به هورمون‌های بدن است به طوری که در زمان ترشح میزان آن در بدن، زیاد و پس از مدتی از میزان آن در بدن کاسته می‌‎شود؛ با احتساب این موضوع، باید در چندین نوبت در روز به مرغ‌ها هورمون تزریق شود که این اقدام از نظر علمی و اقتصادی ممکن نیست.
 
مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به طرح پایشی انجام شده از تمام کشتارگاه‌ها و مرغداری‌های استان در تابستان امسال، تصریح کرد: گوشت مرغ‌های یزد از نظر انفلوانزا هیج مشکلی نداشتند و علاوه بر آن آلودگی‌های هورمونی و حتی دارویی نیز وجود نداشت.
 
وی همچنین اعلام کرد: طیوری که به دلیل بیماری از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند نباید تا دو هفته پس از استعمال دارو کشتار شوند که در این رابطه بررسی‌ها نشان داد که خوشبختانه در صنعت طیور یزد آلودگی دارویی نیز وجود ندارد.
 
حدادزاده در پایان موکداً به مردم اطمینان داد که هیچ نگرانی در مورد سلامت و بهداشت گوشت مرغ مصرفی خود در یزد نداشته باشند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..