میبد میزبان جشنواره خشت

میبد به عنوان میزبان جشنواره سراسری خشت در سال آینده انتخاب شد.

به گزارش یزدی نیوز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، از برگزاری جشنواره خشت در میبد خبر داد و گفت: شهرستان میبد به لحاظ وجود آثار متعدد تاریخی و نارین قلعه بعنوان قدیمی‌ترین سازه خشتی و خشت‌های متفاوتی که دارد یکی از خاستگاه‌های مهم خشت در جهان است

سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی افزود: اینکه ابداع خشت توسط کویرنشینان حاشیه کویر مرکزی ایران اتفاق افتاده باشد؛ از نظر تمدنی برای ما بعنوان میراث داران بسیار مهم است و باید این میراث گرانبها را پاس بداریم.
وی تصریح کرد: خوشبختانه مسئولین و سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی پیشقدم شدند تا جشنواره بزرگ خشت سال آینده در شهرستان میبد برگزار شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: جشنواره گل یکی از جشنواره‌های مقدماتی این جشنواره است که در ۱۰ روز آینده در شهرستان میبد برگزار می‌شود و زمینه را برای برگزاری یک جشنواره بزرگ خشت در این شهرستان فراهم خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در جشنواره خشت از همه استادان و متخصصان این حوزه در کشور دعوت بعمل خواهد آمد تا این میراث بزرگ بشری را پاس بداریم.
بنای نارین قلعه نمایشگاهی از انواع خشت دوران‌های متعدد است از چینه با ابعاد بزرگ و کوچک در آن استفاده شده است و یکی از خشت‌هایی که در این بنا وجود دارد به دوران ماد‌ها به ۳ هزار سال پیش برمی گردد.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..