آموزش عمومی مهم ترین موضوع در مدیریت بحران است

آشنایی و آمادگی کامل مردم محلات مختلف با مسائل مرتبط با مدیریت بحران، مهمترین و بهترین راهکار برای کاهش خسارت‌های حوادث احتمالی است.

به گزارش یزدی نیوزدر دنیای پر تلاطمی که گاهی دچار حوادث ناگوار طبیعی و غیر طبیعی می‌شود و خسارات جانی، اقتصادی و زیست محیطی آن کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دنبال آن شرایط بحرانی فراهم شده بر مردم و مسئولان تأثیر می‌گذارد، باید به دنبال راه‌حل‌های عملی و مفید قبل از وقوع بحران بود تا با همکاری بیشتر بین مردم و مسئولین کمترین خسارات مالی، جانی و معنوی متوجه کل جامعه شود.

 
کشور ایران و به ویژه استان یزد با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی نیز در زمان‌های مختلف با مخاطراتی روبه‌رو است و گرچه نوع بحران را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی وقوع بحران امری‌ست حتمی و می‌توان با مدیریت آن قبل از وقوع عملکرد بهتری در زمان بحرانی داشت.
 
محمود شاکری شمسی، مدیرکل ستاد پشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در یزد اظهار داشت: بحران از همگسیختگی جدی عملکرد یک جامعه از مخاطراتی است که سبب خسارات و اثرات منفی گسترده انسانی، اقتصادی یا زیست‌ محیطی می‌شود، به‌طوری که مواجهه با آن فراتر از توانایی جامعه متأثر و دستگاه‌های مسؤل است.
 
وی داشتن اطلاعات کامل از محل و نوع بحران، میزان نفرات، میزان آمادگی دستگاه‌ها، سرعت عمل در مرحله مقابله، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، و بهره‌مندی از تجهیزات و نیروی انسانی آموزش دیده را از عوامل مهم در هنگام رویارویی با بحران برشمرد.
 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی، ریزگردها، فرونشست، تگرگ، بیماری‌های واگیر‌دار و اپیدمی‌ها، آلودگی هوا، حوادث جاده‌ای و سرمازدگی را از جمله بحران‌هایی معرفی کرد که استان یزد با آن رو‌به‌رو می‌شود.
 
 
وی ایجاد زمینه مناسب همکاری سازمان یافته شهروندان، سازمان‌ها ونهادهای مسئول در حوزه مدیریت بحران و ارتقای توانمندی جامعه در امور پیشگیری، کاهش خطر و آسیب‌پذیری را از اقدامات مؤثر ستاد بحران دانست و افزود: تأمین ایمنی، تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی در زمینه‌های اجرائی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و نظارت دقیق بر فعالیت دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار برای مدیریت بحران را از دیگر فعالیت‌های مدیریت بحران استان نام برد.
 
شاکری مهم ترین موضوع در مدیریت بحران را آموزش در سطوح مختلف و به صورت عام و خاص بیان کرد و گفت: استان یزد با توجه به سند آموزشی مدیریت بحران در سال جاری دوره‌‌های آموزشی اطفاء حریق، کمک‌های اولیه، امداد و نجات، مدیریت بحران سطح ۱و۲ و رعایت نظم در جوامع را به تعداد دو هزار نفر ساعت برگزار کرده است.
 
وی آمار حوادث امسال را تاکنون ۴۱ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۴ مورد آلودگی هوا، ۱۲ مورد طوفان، ۷ مورد سیل و آبگرفتگی، ۴ مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، ۲ مورد تگرگ و ۲ مورد زلزله بود است.
 
وی حوادث جاده‌ای و آتش‌سوزی را جدا از آمار بحران سطح شهر دانست و با مهم خواندن نقش مردم در مدیریت بحران افزود: درتمام جوامع و تمامی بحران‌ها اولین کسانی که در حوادث حضور پیدا می‌کنند و می‌توانند به عنوان اولین ناجی‌ها نقشی مهم ایفا کنند مردم هستند.
 
وی گفت: مردم منطقه و محله با شناخت نسبتاً کافی به محل و همچنین با کسب آموزش‌های لازم در زمینه مدیریت بحران بهترین و موثرترین «‌بحران یار» هستند.
 
وی شرکت در دوره‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی، برقراری نظم و آرامش، اعتماد به مسئولین و همکاری در انجام اقدامات امدادی را از جمله وظایف مردم در زمان بحران برشمرد.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..