سایه انحلال و سقوط بر سر باشگاه‌های به ظاهر حرفه‌ای ایران

انحلال باشگاه، انصراف از حضور در رقابت‌ها یا کنار گذاشته شدن تیم‌ها از گردونه رقابت‌ها توسط سازمان لیگ، خبرهایی آشنا و پرتکرار در عرصه ورزش ایران است ولی حکایت از قصه‌ای پردرد از باشگاه‌داری در کشورمان حتی به شکل حرفه‌ای آن دارد.

به گزارش یزدی نیوز«محمد جواد عابدی اردکانی» از ورزشی‌نویسان و فعالان اجتماعی استان یزد، با اشاره به اخباری که همین چندین روز پیش راجع به کنار گذاشتن تیم والیبال خاتم از لیگ برتر به علت بدهی‌هایش نُقل رسانه‌ها شده بود می‌گوید: باشگاه‌داری یا بهتر بگوییم تیم‌داری در ورزش ایران از همان اوان که تیم‌ها آماتورگونه پا به عرصه رقابت‌ها می‌گذاشتند تا به امروز که رنگ و لعابی حرفه‌ای به خود گرفته‌اند، همیشه و همه زمان با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم کرده است.

 
وی با بیان این که گاهاً اولین و جدی‌ترین حریف تیم‌های ایرانی در رقابت‌های ملی و بین‌المللی، نه حریفان مقابل که بدهی‌های مالی و خالی بودن حساب مالی این تیم‌هاست، تصریح می‌کند: بسیاری از باشگاه‌های ایران حتی آنان که پشتوانه‌ای چون شرکت‌های عظیم صنعتی به عنوان حامی مالی دارند، در برهه‌ای از زمان در قهقرای بی‌بضاعتی دست و پا می‌زنند و کم نیستند باشگاه‌های کوچک و بزرگ، از فوتبال گرفته تا والیبال و دیگر رشته‌های ورزشی، که طعم تلخ  فقر مالی را چشیده‌اند و در ادوار مختلف لیگ‌های ایران،  عفریت بی‌پولی طومار حیاتشان را در هم پیچیده و آنها را رهسپار دیار انحلال کشانیده است.
 
عابدی با طرح این سئوال که چرا باشگاه‌داری که در ورزش حرفه‌ای دنیا به چشم یک صنعت نگاه می‌شود، در ایران به گونه دیگری است؟ اظهار می‌کند: شاید مشکل اصلی باشگاه‌داری در ورزش به ظاهر حرفه‌ای ایران در همین نوع نگاهی متفاوتی باشد که به باشگاه‌داری می‌شود.
 
وی در این رابطه خاطرنشان می‌کند: باشگاه‌داری با درآمدزائی در ورزش حرفه‌ای دنیا به خوبی عجین شده است؛ بیشتر مدیران و تیم‌داران در باشگاه‌های حرفه‌ای دنیا یا افرادی اقتصادی یا مدیرانی هستند که اصول حرفه‌ای اقتصادی  را  خوب بلدند؛ درست برخلاف کشورمان که مدیران باشگاه‌ها و بهتر است بگوییم تیم‌ها کمتر از افراد متخصص در کار اقتصادی برگزیده می‌شوند و بدون تعارف، بیشتر افرادی سکان‌دار مدیریت تیم‌ها می‌شوند که یا سیاسی‌ هستند یا پست‌های کلیدی در دست دارند تا بتوانند از رانت و رابطه خود بتوانند جذب بودجه و سرمایه برای باشگاه خود کنند.
 
این فعال اجتماعی ادامه می‌دهد: در ایران مدیران باشگاه‌ها  از میان افرادی با سابقه نمایندگی مجلس یا افرادی نزدیک به نمایندگان مجلس یا از میان مدیران رده بالای دولتی یا افراد با نفوذ سیاسی و غیره برگزیده و انتصاب می‌شوند که تنها هنرشان در جذب سرمایه برای باشگاه تحت هدایت خود ، جذب پول از طریق رانت و رابطه کاری است.
 
وی با تاکید بر این که راز این همه مشکلات مالی که بر سر راه باشگاه‌داری در ورزش ایران قرار دارد را قطعاً باید در نحوه مدیریت آنها جستجو کرد، می‌گوید: ساختار باشگاه‌داری تا زمانی که بر پایه بهره‌گیری از ارتباط‌های سیاسی و رانت‌های دولتی استوار باشد، عفریت ورشکستگی اقتصادی همچنان بر سر باشگاه‌های ورزشی کشورمان سایه خواهد انداخت.
 
این ورزشی‌نویس اردکانی عنوان می‌کند: گماردن مدیرانی که کمتر از شم اقتصادی برخوردار هستند و سپردن هدایت باشگاه‌ها به دست تیم‌های مدیریتی که بیش از آن که تفکر تولید ثروت داشته باشند، هنر مصرف ثروت رانت‌آورده را دارند و بهره‌گیری از افرادی در راس هرم مدیریت باشگاه‌ها که تمام هنرشان وابستگی به یک منبع قدرت و ثروت است، برای هدایت و رهبری باشگاه تحت هدایت خود، ثمره ای جز ورشکستگی، انحلال و انصراف باشگاه از تیم‌داری در برنخواهد داشت.
 
عابدی می‌گوید: کم نیستند باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی در چهار گوشه کشورمان از گذشته دور تا به امروز که در باتلاق انحلال فرو رفته‌اند، فرقی هم نمی‌کند که باشگاه بر کدام دیوار قدرت سیاسی یا اقتصادی برخاسته از رانت تکیه کرده باشد! وحشت فرو ریختن این دیوارهای سست همیشه بر سر باشگاه‌های به ظاهر حرفه‌ای ایران بوده و خواهد بود، مگر آن که  حرفه‌ای رفتار کنیم و اصول حرفه‌ای را در تمام ارکان باشگاه‌هایمان وارد سازیم و به باشگاه‌داری به چشم صنعتی درآمدزا بنگریم و برپایه آن باشگاه‌داری را توسعه دهیم، نه آن که نگاهمان به دست فلان نماینده مجلس، استاندار و فرماندار و فلان مدیر کارخانه باشد که فرشته نجات باشگاه شود.
 
وی معتقد است که تا نگاهمان به صنعت باشگاه‌داری سنتی بماند، معضلات و مشکلات مالی که گریبانگیر ورزش ایران و باشگاه‌های حرفه ای آن شده است، خیال رفتن از بدنه ورزش ایران را نخواهد داشت.
 
عبادی در پایان اضافه می‌کند: البته بازگشت خاتم اردکان به لیگ برتر و خبر حضور نماینده اردکان در لیگ برتر بعد از کنار گذشته شدنش از مراسم قرعه‌کشی مسابقات در هفته گذشته، قطعاً خبری شیرین است ولی بیش از آن که شادی‌آور باشد باید تامل برانگیز باشد!
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..