استاندار یزد در نشست مشترک با خبرنگاران پارلمانی عنوان کرد:

نیروی انسانی مهمترین ظرفیت استان یزد است

استاندار یزد با اشاره به اینکه مهمترین ظرفیت استان یزد نیروی انسانی آن است، افزود: یزد از دیرباز ستاره های بسیاری در آسمان علم، سیاست و دیانت داشته است و این ظرفیت ها یزد را به جایگاه کنونی رسانده است.

به گزارش یزدی نیوز «محمد علی طالبی» که در جلسه‌ای با حضور مدیران کل استان و جمعی از خبرنگاران پارلمانی که به یزد سفر کرده بودند، سخن می‌گفت، افزود: ربع قرن صدرنشینی یزد در کنکور نشان از جایگاه قابل توجه استان در حوزه های علم و دانش دارد.

وی با اشاره به اینکه یزد در حوزه سرمایه‌گذاری توانایی‌های بسیاری به‌ویژه در حوزه گردشگری، صنایع معدنی و دیگر صنایع در اختیار دارد، افزود: علاوه بر آن استان یزد به‌لحاظ امنیت از جمله استان‌هایی است که در وضع بسیار خوبی قرار دارد و همچنین از دیگر افتخارات ما قابل اعتماد بودن برند یزدی بودن است.
طالبی همچنین گفت: امروز شاهد بالندگی سیاسی در استان یزد هستیم و به‌رغم وجود طیف‌های مختلف سیاسی، آرامش خوبی در فضای سیاسی استان حاکم است. با اینحال این موضوعات به معنی عدم چالش در استان نیست.
استاندار  خاطرنشان کرد: یزد امروز با چالش‌های جدی مواجه است که مساله آب یکی از مهمترین آنهاست. امروز نیمی از آب شرب استان یزد توسط لوله‌های انتقال، و نیمی دیگر از چاه‌هایی تامین می‌شود که کیفیت مناسبی ندارند. بنابراین به‌ منظور جبران این معضل، طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان را در دستور کار قرار دادیم تا حیات استان با مشکل روبرو نشود.
وی همچنین یادآور شد: امروز در زمینه اشتغال نیز با چالشی خاص مواجه‌ایم؛ به طوری که استان یزد دارای یکی از بالاترین رتبه‌ها در نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان است.
بالاترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته عمده سرمایه گذاری در صنایعی بوده که ظرفیت لازم برای به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی را نداشته اند، افزود: این موضوع موجب شده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان افزایش یابد.
وی ادامه داد: علاوه بر فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان و دختران نیز بار اصلی بیکاری در استان یزد را به دوش می‌کشند و از همین رو ما تلاش کردیم برنامه هایی برای حل مشکل این دو گروه طرح ریزی کنیم.
استاندار با اشاره به وجود چندین کارخانه نوآوری در یزد گفت: این کارخانه ها برای شکوفا کردن ایده ها و ظرفیت ها و ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد شده است.
 
 
۱۰ درصد جمعیت یزد را اتباع تشکیل می دهند
 
 
استاندار یزد با اشاره به  اینکه ۱۰ درصد جمعیت امروز یزد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهد، افزود: با توجه به مدل توسعه صنعتی استان و جذب نیروی کار از دیگر استان ها، یزد بعد از تهران و کرج بیشترین آمار مهاجرپذیری را در کشور دارد.
طالبی با اشاره به انتخاب الگوی مدیریتی حکمرانی خوب افزود: در این الگو پاسخگویی، مقابله با فساد، شفافیت و سایر شاخص‌ها را در دستورکار خود داریم و امیدواریم روش ما الگویی برای دیگر استان ها باشد.
 
در ادامه این نشست نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران با استاندار رسید.
 
طالبی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق درباره تبعات زیست محیطی و نزاع‌های سیاسی درباره انتقال آب به استان یزد اظهار کرد: دولت برنامه انتقال آب به استان یزد را تصویب و مجوزهای لازم را صادر کرده است و این یعنی مجوزهای لازم چه در زمینه زیست‌محیطی و چه سایر مسائل بررسی شده است ولی مشکل اساسی پروژه هزینه بالای آن است.
وی  ادامه داد: میزان انتقال یک سال آب به یزد معادل ۸ ساعت سرریز سد کرخه در جریان سیل اخیر بود که معادل یک سال آب انتقالی به استان یزد از این سد خارج می‌شد.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری در باب چرایی تبعیض میان بخش صنعت و گردشگری در استان یزد اظهار کرد: ما این نقد و مشکل را قبول داریم. بیشتر از آنچه باید به صنعت و معدن توجه شد و کمتر از آنچه که باید به صنعت گردشگری توجه شد ولی در حال حاضر  به سمت توسعه صنعت گردشگری حرکت می‌کنیم.
 
 
یزد؛ رتبه اول کشور در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی
 
 
استاندار در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص دلیل عدم استفاده یزد از ظرفیت بالای انرژی خورشیدی گفت: رتبه اول کشور در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در اختیار استان است و در این زمینه در کشور پیشتاز هستیم.
استاندار یزد در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین در خصوص دریافت یک درصد عوارض از معادن عنوان کرد: پیگیری های لازم در این خصوص را انجام داده ایم و مقاومت معادن برای  پرداخت این مبلغ بسیار کاهش یافته است و با وصول این عوارض برخی اقدامات عمرانی در شهرستان ها اجرایی خواهد شد.
 
 
باید به صورت ریشه ای به موضوع تنبیه بدنی دانش آموزان پرداخته شود
 
 
این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت درباره ضرب و شتم دانش‌آموز یزدی و پاره شدن پرده گوش این دانش‌آموز نیز گفت: این اتفاق در هرجای کشور ممکن است بیفتد و یزد هم یکی از آن‌ها. در یزد این مسائل سریع‌تر به واسطه حساسیت رسانه و خانواده‌ها پخش می‌شود.
او ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش ورود کرد و دستور برای برخورد با فرد خاطی صادر شد. خانواده دانش‌آموز نیز خواسته که فرد خاطی بخشوده شود. من این موضوع را به وزیر آموزش و پرورش گفتم که باید به صورت ریشه‌ای به مساله تنبیه بدنی دانش آموزان پرداخته شود و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
 
 
شکل انعکاس شکار کل وحشی بی احترامی به احساسات مردم بود
 
 
استاندار یزد در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از خبرگزاری خانه ملت درباره تصاویر منتشر شده درباره شکار یک کل وحشی در یزد نیز گفت: من از مدیر کل محیط زیست استان درباره قانونی یا غیر قانونی بودن این شکار سوال کردم که ایشان گفتند قرق اختصاصی بوده و شکار غیرقانونی نبوده ولی در هر صورت این نوع انعکاس شکار بی احترامی به مردم و احساسات آنها است.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..