مدیر کل اوقاف یزد خبر داد:

هر ۱۲ روز یک وقف جدید در یزد/ ورود اوقاف به طرح‌های بازآفرینی شهری

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ وقف به عنوان راهگشای بسیاری از مشکلات کنونی جامعه، اعلام کرد: طی یک سال گذشته، هر 12 روز یک وقف جدید به موقوفات این استان اضافه شده است.

به گزارش یزدی نیوزحجت الاسلام «حسین زارع زاده» امروز در آستانه دهه بزرگداشت وقف، نقش امر پسندیده وقف را در اداره بهتر امور جامعه و رفع بسیاری مشکلات کنونی و همچنین ترویج دین مبین یاداور شد و گفت: وقف می‌توانند برای حاکمیت بزرگترین کمک به ویژه در شرایط کنونی کشور تلقی شود که این امر با شناخت صحیح و حمایت لازم از این حوزه فراهم خواهد شد.

 
وی با اشاره به شروع دهه وقف از شنبه چهارم آبانماه و ادامه آن تا دوشنبه ۱۳ آبانماه، عناوین روزهای این دهه را به ترتیب شامل «وقف، بهره وری موقوفات، رونق تولید»، «وقف، ترویج فرویج فرهنگ قرآن و عترت»، «وقف، خدمات اجتماعی، اجرای امینانه نیات واقفان»، «وقف، بقاع متبرکه زمینه ساز گام دوم انقلاب»،‌ «وقف، محیط زیست، بهداشت و سلامت»، «وقف، تحکیم بنیان خانواده کاهش آسیب‌های اجتماعی»، «وقف، مهدویت، تمدن نوین اسلامی»، «وقف، توسعه پژوهش و فناوری‌های دانش بنیان»، «وقف، موسسات خیریه و توسعه مشارکت‌های مردمی» و در نهایت «وقف، رسانه، تکریم واقفان خیراندیش» ذکر کرد.
 
زارع زاده با ارائه گزارشی از دستاوردهای یک ساله اداره کل اوقاف استان گفت: استان یزد در یکسال اخیر به ازای هر ۱۲ روز دارای یک وقف جدید بوده به طوری که در این مدت ۳۰ وقف جدید به ۱۴ هزار موقوفه استان اضافه شده که بیشترین آنها مربوط به تفت و یزد به ترتیب با ۱۰ و ۹ وقف جدید بوده است.
 
وی در ادامه از اتمام ۱۳ طرح عمرانی اوقاف استان با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد تومان روی موقوفاتی به ارزش اولیه ۱۵ میلیارد تومان خبر داد و گفت: با ساخت ۱۷ هزار مترمربع زیربنا در این موقوفات که با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر انجام شد، ارزش کنونی این طرح‌ها بالغ بر ۵۹ میلیارد تومان شده و پس از بهره‌برداری از آنها ۲۸۷ نفر صاحب شغل خواهند شد.
 
وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر نیز ۱۳ طرح عمرانی دیگر نیز در ۴۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع از موقوفات استان در دست اقدام است که با سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد تومان منجر به ساخت زیربنایی معادل ۷۲ هزار مترمربع خواهد شد.
 
این مسئول همچنین از ورود اوقاف به طرح‌های بازآفرینی شهری در یزد خبر داد و گفت: در همین راستا احیای حیسنه شاه‌طهماسب و ایجاد بازارچه صنایع دستی در مجاورت امامزاده شاهزاده فاضل با پیشرفت حدود ۳۰ درصد در حال اجراست. البته طرح دیگری برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در شهرستان مهریز اجرایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به تصویب شش طرح جامع برای بقاع متبرکه استان، اضافه کرد: نظر به این که فعالیت‌های عمرانی در بقاع بدون تهیه طرح جامع ممنوع است، ۴۰ طرح جامع دیگر نیز برای بقاع استان در دست طراحی است.
 
به گفته وی، خوشبختانه استان یزد جزو معدود استان‌های کشور است که تهیه طرح‌های جامع بقاع با وجود کارشناسان خبره به خود استان تفویض شده است.
 
زارع‌زاده از وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه وقف با کاربری‌های متنوع در استان یزد خبر می‌دهد و از مهمترین این حوزه‌‌ها را ابنیه تاریخی اعم از خانه‌های تاریخی، آب انبارها و قلعه‌های تاریخی، حوزه آب و کشاورزی، حوزه دام‌های پرتولید، طیور و شیلات و حتی حوزه تولید انرژی خورشیدی و مسکن عنوان کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به راه‌اندازی ۱۷ مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرانی موسوم به «افق» در استان بنا بر سایست جدید سازمان اوقاف اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه این مراکز در همین مدت کوتاه آثار و برکات زیادی به همراه داشته‌اند که از آن جمیه می‌توان به کمک ۵۶۵ میلیون تومانی به هیات‌های مذهبی و مساجد استان و همچنین آزادی ۱۲ زندانی جرائم غیرعمد با اختصاص ۱۲۰ میلیون تومان در سالجاری اشاره کرد.
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رابطه را اجرای مهر تندرستی با تخصیص ۸۴ میلیون تومان در قالب هفت پایگاه و اجرای مهر تحصیلی با کمک ۲۷ میلیون توامنی به دانش‌آموزان نیازمند و همچنین کمک به سیل‌زدگان غرب کشور ذکر کرد.
 
در این نشست حجت الاسلام «مجید کرمی» معاون فرهنگی و اجتماعی و «سعید جعفری پور» معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف استان نیز گزارشی از عملکرد حوزه‌های مربوطه خود ارائه کردند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..