با اجرای طرح پرونده‌های الکترونیکی اتفاق افتاد؛

حذف سالانه ۳۰ میلیون برگ کاغذ در بیمارستان‌های یزد

مدیر کل بیمه سلامت استان یزد با اشاره به اجرای طرح پرونده‌های الکترونیکی بستری در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی استان،‌ این اقدام را منجر به صرفه‌جویی ماهیانه 2.5 میلیون برگ کاغذ ذکر کرد.

به گزارش یزدی نیوز«محمد دریجانی» به مناسبت هفته بیمه سلامت(سوم تا نهم آبانماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره هزینه‌کرد بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی بیمه سلامت استان یزد در سال گذشته در بخش‌های درمانی بیمه‌های پایه، بیمه‌های ویژه و بیمه‌های تکمیلی و دیگر قسمت‌ها، مدیریت بهتر این بخش‌ها را نیازمند بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی خواند.

 
وی یکی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص را اجرای طرح پرونده‌های الکترونیکی بستری در استان ذکر و تصریح کرد: این طرح که از سه ماه قبل در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی استان یزد به مرحله اجرا درآمده است، ماهیانه موجود صرفه‌جویی حدود ۲.۵ میلیون برگ کاغذ آ – 4 می‌شود.
 
دریجانی امکان رسیدگی مکانیزه و سریع‌تر به اسناد موجود در پرونده‌های پزشکی بیماران را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: هر چند در حال حاضر استان‌های یزد و اصفهان با پوشش دادن تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی خود در این طرح از استان‌های پیشتاز در کشور هستند ولی تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی کشور باید تا پایان سال جاری به این امکان مجهز شوند.
 
وی یکی دیگر از اقدامات بیمه سلامت استان در راستای الکترونیکی شدن را تجویز نسخه‌های الکترونیکی برای بیماران خواند و گفت: طرح نسخه الکترونیکی در استان یزد هم‌اکنون به طور کامل در شهرستان تفت انجام و در شهرستان مهریز نیز آغاز شده است ولی در آینده به ترتیب شاهد اجرای آن در شهرستان‌های بافق، اردکان، میبد و یزد نیز خواهیم بود.
 
این مسئول با اشاره فرارسیدن هفته سلامت یکی از برنامه‌های کشوری در این هفته را آغاز اجرای تبصره الف ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه ذکر کرد و گفت: بر این اساس تمام شهروندان ایرانی باید از بیمه پایه درمان اجباری بهره‌مند شوند.
 
وی گفت: براساس این طرح که در راستای توسعه عدالت در حوزه سلامت اجرا خواهد شد، هزینه بیمه پایه برای دهک‌های اول تا سوم جامعه رایگان خواهد بود و برای دهک‌های چهارم با تخفیف و برای دهک های پنجم تا دهم جامعه حق سرانه به صورت کامل دریافت می‌شود.
 
دریجانی با بیان این که در استان یزد حدود ۷۰ هزار نفر از بیمه‌های پایه برخوردار هستند، گفت: به نظر می‌رسد که بخش عظیمی از بیمه‌شدگان در این بخش که جز وستائیان و اقشار محروم هستند، در گروه اول قرار گیرند و از بیمه رایگان برخودار شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های بخش درمان استان مربوط به بیماران غیربومی که ۳۷ درصد از مراجعان مراکز درمانی را تشکیل می‌دهند، است، اظهار کرد: عمده بیماران غیربومی استان دارای بیماری‌های مشکل‌دار هستند چرا که بار هزینه‌های بیشتری را نسبت به سهم جمعیت‌شان به استان تحمیل می‌کنند.
 
مدیر کل بیمه سلامت استان با اشاره به هزینه شدن ۲۴ میلیارد تومان جهت تامین داروی بیماران تحت پوشش بیمه سلامت طی شش ماهه اول امسال، گفت: در راس داروهای پرهزینه در این بخش داروهای شیمی درمانی با هزینه  4.2 میلیارد تومان، انسولین‌های قلمی با هزینه ۳.۵ میلیارد تومان و آمپول آی وی آی جی برای تقویت ایمنی بدن بیماران با صرف هزینه ۶۱۵ میلیون تومان بوده است.
 
وی هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان بیمه سلامت در استان را برای سال جاری ماهیانه حدود ۱۷ میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: حدد ۱۱.۳ میلیاردتومان از این هزینه‌ها مربوط به بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی و ۴.۲ میلیارد تومان نیز در بیمارستان‌های غیردولتی و غیردانشگاهی هزینه شده است، ضمن این که ۷.۲ میلیارد تومان مربوط به بیماران سرپایی و ۹.۳ میلیارد تومان نیز در حوزه بستری بیماران هزینه شده است.
 
دریجانی در پایان نیز بیمه سلامت را در زمینه پرداخت معوقات به مراکز درمانی دارای وضعیتی به مراتب بهتر از سایر سازمان‌های بیمه‌گر دانست و گفت: در استان یزد معوقات بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی تا تیرماه و برای مراکز درمانی غیر دولتی و غیر دانشگاهی تا خردادماه پرداخت شده است.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..