غربالگری رایگان شایع‌ترین سرطان زنان یزدی

مدیر برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی یزد از برگزاری طرح رایگان غربالگری سرطان سینه در این استان برای بانوان 30 تا 69 ساله خبرداد.

به گزارش یزدی نیوز«علی‌محمد افشاری» از اجرای طرح غربالگری سرطان سینه در بیمارستان شهید صدوقی یزد، خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه به علت شایع بودن انواع سرطان‌های سینه، دهانه رحم و کولن در یزد و دیگر استان های کشور، همزمان با مناسبت جهانی اطلاع رسانی سرطان سینه، این برنامه غربالگری به صورت رایگان در مرکز تشخیص زودهنگام سرطان سینه اجرا می‌شود.

 
وی زنان با سنین ۳۰ تا ۶۹ سال را گروه هدف این طرح عنوان کرد و گفت: میزان بروز سرطان سینه در جمعیت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر شامل ۴۵ نفر در هر سال و سرطان کولن از هر ۱۰۰ هزار نفر شامل ۱۶ نفر است که جزو شایع‌ترین سرطان‌های استان و کشور محسوب می‌شوند.
 
مدیر برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با بیان این که سرطان دهانه رحم جمعیت زیادی را شامل نمی‌شود، افزود: چهار تا پنج درصد از جمعیت ۱۰۰ هزار نفری به آن مبتلا می‌شوند اما به علت کشندگی بالا و ضرورت درمان به موقع جزو اولویت‌های غربالگری به شمار می‎رود.
 
این مسئول از ارائه خدمات رایگان ویزیت و اقدامات بعدی برای افراد پرخطر و متقاضی شرکت در این برنامه خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر غربالگری و ویزیت افراد پرخطر که احتمال بروز این نوع سرطان‌‎ در آنها نسبت به افراد عادی بیشتر است، به صورت رایگان و تحت حمایت مرکز انجام می‌شود.
 
وی با بیان این که سه نفر شامل یک فوق تخصص سرطان و سه پزشک عمومی، یک ماما در این مرکز به ارائه خدمات می‌پردازند، ادامه داد: متقاضیان شرکت در غربالگری می‌توانند از امروز ۱۷ مهرماه تا دوشنبه ۲۲ مهرماه با شماره ۳۱۸۳۳۳۹۹ و از دوشنبه ۲۲ مهرماه تا پنجشنبه ۲۵ مهرماه با شماره ۳۱۸۳۴۲۴۶۳ در ساعات اداری تماس و با دریافت وقت ویزیت، از خدمات این برنامه بهرمند شوند.
 
افشاری در ادامه به ارائه خدمات غربالگری در درمانگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: محل شروع برنامه‌ غربالگری مراکز جامعه سلامت استان است و پس از این مراحل افراد پرخطر به مرکز بیمارستان شهید صدوقی که چند ماهی از فعالیت آن می‌گذرد، ارجاع داده می‌شوند.
 
وی در رابطه با مرکز غربالگری سرطان در آزادشهر یزد گفت: این مرکز نیز فعالیت خود را در زمینه سه نوع سرطان مذکور آغاز کرده که البته با هدف حساس کردن و خودارزیابی زنان در جامعه نسبت به بروز این سرطان‌ها، به تمام مراکز تعمیم داده خواهد شد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..