مهرانه سازمان مالیاتی به مودیان؛ بخشودگی صددرصدی جرایم قابل بخشش تا پایان مهر

سازمان امور مالیاتی در آخرین طرح بخشودگی کامل جرایم قابل بخشش مودیان بدهکار، ۱۰۰ درصد بخشودگی تا پایان مهر قرار داده و پس از آن، پرونده این موضوع برای همیشه بسته می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزبحث جرایم و بخشودگی مالیاتی همیشه یک بحث داغ بوده و از جمله مباحثی است که بین سازمان مالیاتی و مودیان دائما در ارتباط با آن چانه‌زنی وجود دارد.

 
وجود این موضوع در بحث امور مالیاتی کشور هم سبب شده که برخی افراد هنگام فرا رسیدن زمان پرداخت مالیات خود، به بهانه‌هایی از جمله اینکه در پایان سال بخشودگی اعلام می‌شود، از پرداخت مالیات خودداری کند؛ اما در مقابل افرادی هم خوش حسابی می‌کنند و در زمان معین بدهی خود را می‌پردازند.
 
موضوع بسیار مهم در این زمینه علاوه بر اینکه مالیات به عنوان درآمد دولت پرداخت نمی‌شود و مشکلات اعتباری متعددی ممکن است به وجود آید، احتمال افزایش تعداد مشتریان بد‌حساب و کاهش خوش حسابان هم وجود دارد و اگر تدبیری در این زمینه اندیشیده نشود، قطعا میزان پرداختی مالیات در زمان مقرر کاهش پیدا می‌کند.
 
منوچهر اسدی  در این رابطه با اشاره به اینکه قانون‌گذار جرایم مالیاتی را با هدفی معین و مشخص وضع کرده اظهار داشت: زمانی که جرایم به صورت مداوم مورد بخشودگی قرار گیرد، نه تنها اهداف قانون گذار از وضع جرایم محقق نمی‌شود بلکه تفاوتی هم بین مودیان خوش حساب و بد حساب پدید نمی‌آید.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان یزد ادامه داد: در راستای رفع این دو مشکل، سازمان امور مالیاتی یک بار برای همیشه اقدام به روشن کردن این وضع کرده است.
 
اسدی این اقدام را هدیه مهرانه مالیاتی به مودیان دانست و گفت: هر مودی که بدهی قطعی شده تا الان دارد، می‌تواند تا ۳۰ مهر مراجعه و اصل و جرایم غیرقابل بخشودگی مالیاتی خود را پرداخت کند و سایر جرایمی که قابلیت بخشودگی دارند به صورت کامل بخشیده می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه پس از پایان ماه مهر و مهلت ارائه شده در این طرح سازمان مالیاتی، برای واحدهای تولیدی به ازای هر ماه، دو درصد از این بخشودگی کم می‌شود ادامه داد: به این صورت اگر واحد تولیدی پس از این مهلت مراحل تصویه خود را به گونه‌ای انجام داد که در آبان ماه پرداخت کند، بخشودگی او ۹۸ درصد و به ازای هر ماه دیگر دو درصد از این میزان کم می‌شود.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان یزد افزود: این روند تا پایان اسفند ماه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت حداکثر بخشودگی که آخر امسال می‌توان به تولیدی‌ها داد، ۹۰ درصد است.
 
اسدی افزود: برای اشخاص یا واحدهای غیر تولیدی هم پس از مهلت مقرر پایان مهر، هر ماه ۴ درصد از بخشودگی آنها کسر و در نهایت پایان اسفندماه حداکثر بخشودگی آنها ۸۰ درصد می‌شود.
 
روند ذکر شده توسط مدیرکل امور مالیاتی استان یزد نشان دهنده عزم جدی سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از روند نادرستی است که به دلیل وجود بخشودگی‌های هر ساله، در میان برخی مودیان به وجود آمده و آنها برای بهره‌مندی از بخشودگی‌ها، از پرداخت مالیات خود طفره می‌رفتند.
 
با این وجود اگر رویکرد سازمان امور مالیاتی به همین موضوع ختم می‌شد، قطعا در سال‌های آینده همان رویه گذشته مودیان بد حساب ادامه پیدا می‌کرد و نتیجه‌ای هم برای تحقق اهداف این حوزه در کشور به دست نمی‌آمد، موضوعی که اسدی راهکارهای  سازمان مالیاتی برای آن را هم توضیح داد.
 
وی در این رابطه گفت: سازمان مالیاتی این باب را بسته و اینکه در پایان هر سال بخشودگی برای پرداخت جرایم مالیاتی در نظر گرفته می‌شد را کنار گذاشته و دیگر بخشودگی داده نمی‌شود.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان یزد تصریح کرد: از همین الان تکلیف بخشودگی‌های سال آینده را هم مشخص کرده و حداکثر بخشودگی برای واحدهای تولیدی آن هم صرفا به جهت حمایت و کمک به تولید را ۷۰ درصد دانسته که شامل همه نمی‌شود، برای اشخاص با فعالیت غیر تولیدی هم حداکثر ۵۰ درصد است.
 
اسدی عنوان کرد: اگر کسی بدهی مالیاتی دارد در فرصت اعلام شده و با توجه به برنامه‌ای که برای بخشودگی در نظر گرفته شده تا بپردازد تا از این برنامه بهره‌مند شود ولی اگر بدهی‌های خود را برای سال آینده نگاه داشت، قطعا بدهی‌‌های وی با رویکردی که از همین الان در نظر گرفته شده اخذ می‌شود.
 
وی با تاکید مجدد بر اینکه مهلت بهره‌‌مندی از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم قابل بخشش تنها تا ۳۰ مهر است گفت: تا به الان خیلی از شرکت‌ها و اشخاص اقدام به استفاده از این طرح کردند ولی همچنان خیلی از افراد حقیقی و حقوقی دیگر هستند که بدهکار مالیاتی هستند و تعداد آنها هم کم نیست.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان یزد گفت: با کانال‌های ارتباطی متفاوت از جمله پیامک به بدهکاران مالیاتی این طرح اعلام شده و می‌شود تا آنها بتوانند نسبت به بهره‌مندی از آن اقدام لازم را انجام دهند.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..