رییس حوزه هنری یزد خبر داد؛

اجرای نمایش میدانی «علمداران» در یزد

نمایش میدانی «علمداران» به کارگردانی حجت‌الاسلام حسین فلاح‌زاده با حضور 100 هنرمند و عوامل بومی از هشتم مهر در شهرستان ابرکوه به روی صحنه می‌رود.

به گزارش یزدی نیوز«محمد صادق کوچک زاده» به مناسبت ایام عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و در آستانه پنجم صفر؛ سالروز شهادت حضرت رقیه(س)، نمایش میدانی و چند رسانه‌ای «علمداران» به نویسندگی و کارگردانی حجت‌الاسلام حسین فلاح‌زاده ‌ـ کارشناس ارشد ادبیات نمایشی‌ـ  در شهرستان ابرکوه اجرا می‌شود.

 
وی تعظیم شعائر دینی با بهره‌گیری از هنر نمایش، ترویج سبک زندگی حسینی با روایت‌گری قیام عاشورا، شناساندن معنای علمداری و ترویج آن با تأسی از نقش و جایگاه حضرت ابوالفضل(ع) در حماسه کربلا را از اهداف تولید و اجری این نمایش برشمرد.
 
رییس حوزه هنری یزد در ادامه با بیان این که «علمداران» روایتی متفاوت از علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به نمایش می‌گذارد، افزود: این اثر به تبیین حوادث بعد از واقعه عاشورا، اسارت اهل‌بیت(ع)، حضور خاندان رسالت در کاخ یزید، شهادت حضرت رقیه(س)، ماجرای شهادت قمربنی‌هاشم(ع) و شکست خفت‌بار یزید می‌پردازد.
 
کوچک‌زاده با بیان این که علمداران به‌نوعی با شخصیت والای علمدار کربلا گره‌ خورده، گفت: در این نماش همچنین به ماجرای انتقال غنیمت‌های نبرد کربلا به کاخ یزید اشاره می‌شود؛ در بین غنائم، توجه یزید به عَلَمی که بخشی از چوبه آن از ضربات شمشیر مصون مانده جلب می‌شود و او سرگشته و حیرت‌زده از شمر می‌خواهد تا از علمدار این عَلَم برایش بگوید.
 
این مسئول تصریح کرد: این نمایش چندرسانه‌ای تلفیقی از صوت، نور، فیلم و جلوه‌های ویژه با نقش‌آفرینی بازیگران است.
 
وی با اشاره به حضور حدود ۱۰۰ هنرمند و عوامل بومی استان در این نمایش آئینی بیان کرد: نگارش و بازنویسی نمایشنامه علمداران هشت ماه طول کشیده و تمرین گروه نیز از شش ماه پیش آغاز شده و اکنون به مرحله اجرا رسیده است.
 
کوچک‌زاده ضمن قدردانی از تلاش بازیگران و عوامل این نمایش خاطرنشان کرد: در تدوین و نگارش این اثر از دیدگاه‌ها و نظرات علما و کارشناسان برجسته علوم دینی، تاریخی و هنری استفاده شده است.
 
وی گنجایش جایگاه اجرای این نمایش میدانی را بیش از ۸۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: تعداد بازیگران اصلی و دیالوگ‌گو در این اثر ۲۴ نفر است و ۱۰ گروه هنرور نیز آنان را همراهی می‌کنند.
 
به گفته وی مصطفی مهدی‌پور در نقش یزید، ابوالفضل صادقیان در نقش شمر، سیدحمید پورسید در نقش حضرت عباس(ع)، ابوالفضل حسینیان در نقش مباشر یزید، محمد فلاح‌زاده در نقش بزرگ یهود و پیرمرد شامی و محمدحسین مهدی‌پور درنقش حضرت سجاد(ع) از جمله بازیگران این نمایش هستند.
 
گفتنی است؛ سال‌ گذشته نیز هم‌زمان با اربعین حسینی، نمایش میدانی «گفت‌وگوی آب» به کارگردانی این روحانی ابرکوهی به زبان‌های فارسی و عربی با همکاری حوزه هنری استان یزد و گروه هنری آینه وابسته به جبهه فرهنگی ندای بهشت شهرستان ابرکوه به مدت چهار شب در کربلای معلی به روی صحنه رفت که با استقبال بسیار خوب زائران ایرانی و عراقی همراه بود.
 
نمایش میدانی «علمداران» از ۸ تا ۱۲ مهرماه هر شب ساعت ۱۹ به مدت ۱۲۰ دقیقه در بیت النور شهرستان ابرکوه واقع در میدان امام حسین(ع)، ابتدای خیابان نسفی اجرا می‌شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..