بخش‌های تخریب شده نارین قلعه میبد مرمت شد

بخش‌های تخریب شده نارین قلعه میبد که بر اثر عوامل محیطی و انسانی تخریب شده بود، مرمت شد.

به گزارش یزدی نیوزنارین‌قلعه یا نارنج‌قلعه مهمترین و دیدنی‌ترین بنای تاریخی شهرستان میبد در استان یزد و از بناهای مربوط به دوره اشکانی و قبل از اسلام است. اطراف این قلعه‌ی کهن که در هفت طبقه و در مساحت سه هکتار بر بالای تپه‌ای مسلط بر شهر میبد ایجاد گردیده، خندقی نیز حفر شده است.

 
این کهن دژ که برخی آن را همان دژ سفید شاهنماه می‌دانند، در محرم سال ۷۴۴ شاهد جنگ سرنوشت سازی بود که باعث پیروزی آل مظفر بر چوپانیان شد. البته یک روایت افسانه‌ای هم حکایت از آن دارد که قلعه در زمان کیومرث ساخته شده و اولین آدم‌ها از راه آب و دریا به آن پا گذاشته‌اند. بعضی‌ها هم آن را ساخته‌ی «مهبد» سپهبد ساسانی که از سرداران قباد و انوشیروان بود، می‌دانند.  
 
در اطراف این دژ سفال‌های رنگی و نقش‌دار از دوران عیلامیان به ‌دست آمده که بیش از چهار هزار  سال قدمت دارند و به خاطر همین قدمت زیاد، ساختمان قلعه به زیگورات یا معابد عیلامی شبیه است و برخی معتقدند که نه تنها یک قلعه نظامی بوده بلکه از آن به عنوان معبد نیز استفاده می‌کرده‌اند. برخی هم این کهن دژ را سرآغاز شروع آبادانی یزد می‌دانند.
 
اخیراً بخشی از بدنه شمالی در قسمت میانی نارین قلعه بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده بود که میراث فرهنگی میبد به منظور جلوگیری از ریزش احتمالی بخش‎های فوقانی جبهه‌ی این بنا اقدام به مرمت آن کرده است.
 
«رسول مشتاقیان» رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد با بیان این خبر تصریح می کند: تخلیه آوار، خواناسازی، استحکام‌بخشی، دیوارگذاری، شاهدگذاری و کف‌سازی خشتی از جمله اقدامات انجام شده‌ی مرمتی در نارین قلعه بوده است.
 
وی در ادامه با بیان این که ابعاد و ضخامت خشت‌های بکار رفته در بدنه و جرز دیوارهای قسمت شمالی این بنا را می‌توان متعلق به دوره مادها و هخامنشیان نسبت داد، اظهار می‌کند: نارین قلعه‌ی میبد یکی از بناهای تاریخی و باشکوه ایران کهن در دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ‌دوستان شده است.
 
مشتاقیان در پایان یادآور می‌شود: این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۴ با شماره‌ی ۳۴۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..