بی‌تفاوتی برخی رانندگان سرویس مدارس نسبت به امنیت دانش‌آموزان؛ مسئولان ورود کنند

یکی از مشکلاتی که در تردد دانش‌آموزان از مدرسه به خانه وجود دارد، بی‌تفاوتی برخی رانندگان نسبت به پیاده کردن دانش‌آموز درب منزل است که می‌تواند امنیت و سلامت آنها را به خاطر اندازد.

به گزارش یزدی نیوزهمه ساله با شروع فصل پاییز و ماه مهر، خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه به تکاپو می‌افتند و در این بین بازار هماهنگی سرویس مدارس داغ می‌شود.

 
به طور معمول بسیاری از والدین روزهای نخست مدرسه، خود اقدام به انتقال فرزندان به مدرسه می‌کنند و همین موضوع هم ترافیک بسیار زیادی به وجود می‌آورد که عمده دلیل این موضوع، عدم انتخاب سرویس برای این منظور است.
 
بدیهی است در شرایط فعلی اکثریت دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه نیاز به وسیله نقلیه دارند و والدین هم امکان رساندن فرزندان خود به مدرسه در طول سال را ندارند؛ از طرف دیگر اگر به ازای هر دانش‌آموز قرار باشد یک خودرو یا موتورسیکلت در سطح شهر در حال تردد باشند؛ ترافیکی که به وجود می‌آید اصلا قابل تحمل نیست.
 
از این رو گرفتن سرویس برای رفت و آمد کودکان به مدرسه اجتناب‌ناپذیر است اما اینکه سرویس مدرسه دارای چه شرایطی باشد بسیار مهم است و والدین زیادی نسبت به این شرایط حساسیت بالایی دارند.
 
قطعا امنیت و سلامت کودکان برای والدین اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از دلایلی که آنها اقدام به انتخاب سرویس برای تردد فرزندان خود می‌کنند هم همین است که با مطمئن باشند فرزندشان از درب مدرسه سوار خودرو شده و درب خانه پیاده می‌شود و دیگر خطری در رابطه با احتمال تصادف کودکان در خیابان آنها را تهدید نمی‌کند.
 
با این وجود سرویس های متعددی هستند که کودکان را درب منزل پیاده نمی‌کنند و حتی وقتی کودکی را سر کوچه از ماشین پیاده می‌کنند حاضر نیستند منتظر بمانند تا وی به خانه برسد و بعد حرکت کنند.
 
این موضوع در همین روزهای ابتدایی سال گلایه‌های بسیاری از سوی والدین به وجود آورده است؛ گلایه‌هایی که در سال‌های گذشته هم وجود داشت اما همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد برخی رانندگان سرویس‌های مدارس اصلا برای خود احساس مسئولیتی قائل نیستند.
 
اعتراض‌های والدین سبب شده که صدای اعتراض برخی مسئولان هم که عمدتا خود هم دارای فرزند مدرسه‌‌ای هستند هم بلند شود و خواستار چاره‌اندیشی برای این منظور شوند.
 
مهدی کاشفی‌زاده عضو و منشی شورای اسلامی شهر یزد یکی از این مسئولان بود که نسبت به عدم احساس مسئولیت برخی رانندگان سرویس‌ها به شدت ناراحت بود.
 
این عضو شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به اینکه رانندگان سرویس‌های مدارس مسئولیت بسیار زیادی نسبت به دانش‌آموزان دارند گفت: شاید حتی بتوان گفت که وظیفه رانندگان نسبت به وظیفه بسیاری دیگر از دست اندرکاران مدرسه هم بیشتر است چرا که آنها به صورت مستقیم با جان و امنیت دانش‌آموزان در ارتباطند.
 
کاشفی زاده ادامه داد: والدین کودکان خود را به رانندگان سرویس مدرسه می‌سپارند و توقع دارند که کودکان از درب مدرسه یا درب منزل پیاده شوند ولی بعضا مشاهده می‌شود که رانندگان نسبت به این موضوع حساسیتی ندارند.
 
منشی شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: رانندگان حق ندارند دانش آموزان را به فاصله‌ای از منزلشان پیاده و رها کنند، کاری که متاسفانه الان به بهانه‌هایی از جمله بن بست بودن کوچه و مواردی از این قبیل انجام می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه این اقدام نه تنها ممکن است سبب حادثه تصادف برای کودک شود، خطرات دیگری هم به دنبال دارد گفت: چرا باید حتما یک اتفاقی بیفتد و بعد به فکر بیفتیم که جلوی ادامه این حوادث را بگیریم؟
 
وی ادامه داد: مسئولان باید با شرکت‌‌های حمل و نقل به صورت جدی مذاکره کرده و زمینه‌ای فراهم کنند که آنها رانندگان خود را موظف به پیاده کردن کودکان درب مدرسه یا منزل کنند.
 
وقوع حوادث در ارتباط با سهل‌انگاری رانندگان سرویس‌های مدرسه موضوعی است که غیر قابل اتفاق نیست و تاکنون هم حتی در یزد مشاهده شده که حوادثی برای کودکان به وجود آمده و اینکه چرا برخی رانندگان با وجودی که از چنین حوادثی در گذشته اطلاع دارند هنوز مسئولیت خود را به درستی انجام نمی‌دهند واقعا جای سوال دارد.
 
به نظر می‌رسد لازم است مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع که به صورت مستقیم با سلامت و امنیت دانش‌آموزان مرتبط است تمهیدات لازم را بیاندیشند تا جلوی مشکلات و حوادث احتمالی در آینده گرفته شود.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..