مدیر کل مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خبر داد؛

تحصیل قریب ۴۹۰ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی در ایران

مدیر کل مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به تحصیل 490 هزار دانش‌آموز تبعه خارجی در کشورمان، گفت: با توجه به سیاست ادغام آموزش پناهندگان با سیستم آموزش رسمی کشور، تمام دانش‌آموزان از خدمات یکسان و برابری بهره‌مند هستند.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «میترا تیموری» در مراسم افتتاح دبستان دخترانه اندیشه در منطقه آزادشهر یزد که با همکاری سازمان بین‌المللی ریلیف اینترنشنال ساخته شده است، اظهار کرد: ایرانیان از هزار سال پیش به مهمان‌نوازی شهره بوده‌اند و این ویژگی پس از آمیخته شدن با  آموزه‌های متعالی اسلام، نمود بیشتری پیدا کرده است.

 
وی به توصیه بزرگان دین اسلام در مورد احترام به اقوام و قومیت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در همین راستا نیز در حال حاضر تعداد زیادی از مهاجر و پناهنده در ایران داریم که به خاطر امنیت ایران اسلامی در منطقه، وطن خود را رها کرده و به این سرزمین پناه آورده‌اند.
 
به گفته وی، هم‌اکنون ۴۸۹ هزار و ۲۵۴ دانش‌اموز تبعه خارجی در کشورمان مشغول به تحصیل هستند که با توجه به سیاست کشورمان مبنی بر ادغام آموزش پناهندگان با سیستم آموزش رسمی کشور، از خدمات یکسان و برابری بهره‌مند می‌شوند.
 
تیموری با بیان این که ایران با تمام مشکلاتی که وجود دارد سعی کرده تا آبرومند و انسان دوستانه با دانش‌اموزان اتباع خارجی برخورد کند، از سازمان‌های بین‌المللی حامی پناهندگان خواست تا حمایت‌های خود را متناسب با این رفتارها داشته باشند.
 
وی ضمن ارج نهادن حمایت‌ سازمان‌هایی مانند ریلیف اینترنشنال، از این که سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان، یونسکو و یونیسف تنها ۰.۸ درصد هزینه‌های این بخش را حمایت می‌کنند، گلایه کرد.
 
مدیر کل  مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحصیل ۱۷ هزار دانش‌آموز اتباع در استان یزد، استان‌هایی مانند یزد را نیازمند حمایت بیشتر سازمان‌های بین‌المللی حامی اتباع خواند.
 
«احمد ترحمی» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این مراسم با اشاره به آغاز سال تحصیلی ۲۸ هزار دانش‌آموز در استان یزد، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها و فعالیت‌های آموزشی صورت گرفته در این رابطه منجر به افزایش سطح سواد و سلامت جامعه شود.
 
وی در ادامه شهر جهانی یزد را میراث تاریخی و تمدن ایران زمین، شهر صلح و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام در کنار یکدیرگر و خواستگاه گفتگوی تمدن‌ها خواند و تاکید کرد: این شهر اکنون نیز پذیرای هزار نفر از اتباع کشورهای افغانستان و عراق است که کنار شهروندان خود از انها به بهترین نحو میزبانی می‌کند.
 
ترحمی این که آموزش و پرورش استان یزد و کشور جمهوری اسلامی هیچ مرز و محدودیتی برای تحصیل افراد در هر فرهنگ و قومیت و مذهبی قرار نداده است را باعث افتخار دانست.
 
وی با بیان این که اکنون اتباع خارجی همانند تمام شهروندان از همه خدمات شهروندی برخوردار هستند، ابراز امیدواری کرد که حمایت سازمان‌های بین‌المللی مانند ریلیف اینترنشنال تنها محدود به ساخت این مدرسه نشود.
 
معاون استاندار یزد با اشاره به حجم بالای تعداد مهاجران و اتباع خارجی در استان یزد، آمارها را فراتر از ارقام ثبت شده در سازمان‌های بین‌المللی خواند و گفت: سازمان‌های بین‌المللی باید با حمایت از این قبیل فعالیت در جهت ارتقای بیشتر این حرکت‌ها تلاش کنند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..