استاندار یزد:

استان یزد ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد

استاندار یزد در دیدار با سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به ظرفیت‌های بسیار گسترده‌‌ موجود در استان برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، گفت: یزد برای انتقال تجربیات فعالیت‌های معدنی به کشور ارمنستان آمادگی‌های لازم را دارد.

به گزارش یزدی نیوز"محمدعلی طالبی" در دیدار با "آرتاسش تومانیان" سفیر ارمنستان در ایران که در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، عنوان کرد: خوشبختانه بین دو کشور ایران و ارمنستان از لحاظ تاریخی و فرهنگی  پیوند عمیقی وجود دارد و همین مسئله باعث شده‌ تا در طول تاریخ ایران و ارمنستان، همیشه روابط خوب و پایداری را تجربه کنند.

"طالبی" در ادامه با اشاره به دوستانه بودن همیشگی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور، اظهار کرد: روابط اقتصادی دو کشور تا جایی که ظرفیت‌های آنها اجازه می‌داده در زمان‌های مختلف رو به گسترش بوده و این روابط تا امروز ادامه داشته است.
استاندار یزد با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: یزد یکی از استان‌های تاریخی با غنای بالای فرهنگی و همچنین شهری اسلامی و ثبت شده به‌عنوان شهر میراث ماندگار جهانی در سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) است.
وی تصریح کرد: از لحاظ تاریخی علایق مشترکی بین شهر یزد و بعضی از شهرهای کشور ارمنستان وجود دارد که می‌تواند زمینه انتقال تجربیات دو طرف در زمینه نگهداری و مرمت آثار تاریخی باشد.
استاندار یزد با بیان اینکه کشور ارمنستان یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان است، اعلام کرد: یزد به عنوان یکی از شهرهای گردشگری ایران بسیار مورد توجه گردشگران خارجی به ویژه کشورهای اروپایی است.
"طالبی" با تاکید بر تبادل گردشگر و تجربه در حوزه‌های گردشگری و کمک به تعمیق روابط دو کشور، ادامه داد: علاوه بر ظرفیت‌های گردشگری، یزد جزو سه استان صنعتی ایران و در حوزه معدن، استان دوم کشور است که از این جهت فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در این استان وجود دارد و توانایی به وجود آوردن زمینه تبادلات بسیار خوبی بین یزد و ارمنستان است.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان عنوان کرد: یزد در حوزه معدنی تجربیات بسیار خوبی را در مباحث بهره‌برداری، صنایع معدنی و ملاحظات زیست محیطی دارد که می‌تواند در چهارچوب مبادلات با کشور ارمنستان این تجربیات را در اختیار این کشور قرار دهد.
استاندار یزد با بیان جایگاه استان یزد و تعداد زیاد دانشگاه‌های استان تصریح کرد: یزد یکی از استان‌های با بالاترین میزان نسبت استاد و دانشجو است و ظرفیت تبادل علمی و دانشگاهی مناسبی بین یزد و ارمنستان وجود دارد.
وی نسبت به برنامه‌های سفیر ارمنستان در ایران در سفر به یزد در جهت بوجود آوردن زمینه‌های لازم برای ارتقاء همکاری بین این استان و کشور ارمنستان اظهار امیدواری کرد.
"طالبی" در پایان سخنان خود با اشاره به صحبت‌های سفیر ارمنستان در ایران در ارتباط با اینکه این کشور تنها کشور مسیحی همسایه ایران است، گفت: یزد خاستگاه زندگی مسالمت آمیز ادیان بوده و از گذشته ایرانیان مسلمان، زرتشتی و یهودی در کنار هم به شکل کاملا مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی می‌کردند و در استان یزد مناطقی است که مسجد ‌مسلمانان، کنیسه یهودیان و آتشکده زرتشتیان در کنار هم بدون هیچ مشکلی وجود دارند و این ظرفیتی است که در یزد در جهت مبادله با کشورهای مختلف جهان از فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف وجود دارد.
 
بافت تاریخی یزد منطقه‌ ای بسیار جذاب و تاثیرگذار است
 
"آرتاسش تومانیان" سفیر ارمنستان در ایران نیز در این دیدار با اشاره به راهکارهای توسعه و گسترش مناسبات تجاری ایران و اوراسیا، ارمنستان را پل ارتباطی ایران با این کشورها دانست.
تومانیان با اشاره به برنامه‌های سفر خود در روز گذشته با مدیران استان و بازدید از نقاط مختلف شهر یزد، گفت: بافت تاریخی یزد واقعاً منطقه بسیار جذاب و تاثیرگذاری است و امیدواریم با توجه به شباهت‌های فرهنگی موجود بتوانیم همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم.
سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به صحبت‌های استاندار یزد نسبت به روابط بسیار خوب دو کشور در دهه‌های گذشته در جهت گسترش تبادلات اقتصادی و فرهنگی دو کشور، اظهار کرد: روز گذشته جلسات خوبی با دانشگاه یزد داشتیم و پیشنهادات خوبی در جهت افزایش ارتباطات و همکاریهای علمی مطرح شد، همچنین از دو کارخانه در یزد بازدید کردم و امروز با فعالان اقتصادی استان هم جلسه‌ی داریم تا به تبادل اطلاعات با آنها بپردازیم.
"تومانیان" با بیان اینکه همین اواخر در مجلس شورای اسلامی تفاهم نامه همکاری ایران و اوراسیا و تجارت آزاد این کشورها به تایید و تصویب رسید، ادامه داد: این تفاهم نامه می‌تواند پایه و اساسی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و این کشورها باشد و به عنوان یک کشور هم مرز با ایران، ارمنستان می‌تواند پل ارتباطی این هدف باشد.
سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به مباحث فرهنگی، افزود: اولین قدم در بحث فرهنگی شاید این است که ما بتوانیم آشنایی عمیق‌تری نسبت به همدیگر پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه ارمنستان تنها کشور همسایه ایران است که دین آنها مسیحی است، ‌خاطرنشان کرد: با این وجود ارتباط بین دو کشور ایران و ارمنستان می‌تواند الگویی برای جهانیان باشد به عنوان اینکه دو کشور همسایه با دو نوع آیین و دین با یکدیگر به صورت مسالمت‌آمیز در ارتباط هستند.
 
 
منلع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..