شهردار یزد تأکید کرد:

لزوم آموزش عمومی در مقابله با بحران برای مدیریت شهری

شهردار یزد در ستاد مدیریت بحران تاکید کرد: آموزش عمومی در مقابله با بحران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پرداختن به مسائل آموزشی منجر به کاهش هزینه‌های دستگاه‌های متولی مدیریت بحران می‌شود .

به گزارش یزدی نیوز «جمال‌الدین عزیزی» در نشست ستاد مدیریت بحران شهرداری با تاکید بر لزوم آموزش عمومی در مقابله با بحران، اظهار کرد: آموزش باید در همه حوزه‌ها و برای اقشار مختلف در نظر گرفته شود و از شیوه‌های مختلف آموزشی و ظرفیت‌های موجود شهر برای مقابله با بحران بهره گرفته شود.

 
وی مدارس و مساجد را فرصتی برای آموزش عمومی در حوزه مقابله با بحران دانست و افزود: دبیرخانه ستاد میبایست در این زمینه برنامه‌‌ریزی نماید و محتوای آموزشی مناسب اقشار مختلف را تهیه و توزیع کند.
 
عزیزی مهمترین وظیفه ستاد مدیریت بحران را پیشگیری و آموزش دانست و گفت: باید آموزش‌هایی در کانون‌های محلات شهر فراگیر شود که در موقع خود به کمک آید و چاره ساز باشد، آموزش شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یک فرصت و ظرفیت خوب است اما کافی نیست، لازم است مناطق و سازمان‌ها در موضوع آموزش شهروندان پیرامون مدیریت بحران درگیر شوند.
 
این مسئول در ادامه با بیان این‌که مردم همواره دانش خود را تبدیل به رفتار می‌کنند، گفت: اگر جایی مشاهده شد در بحرانی مانند سیل و زلزله مردم با سلفی گرفتن برای امدادرسانی مانع ایجاد می‌کنند، این موضوع به دلیل دانش و نگرش آنها نسبت به بحران است که تبدیل به این رفتار می شود و باید در زمانی که بحران رخ نداده برای اصلاح آن فکر کرد.
 
شهردار یزد با اشاره به دستورالعمل ابلاغی وظایف و تکالیف کارگروه‌ها، تصریح کرد: انتظار میرود کارگروه‌ها معضلات و مشکلات حوزه‌های مختلف مدیریت بحران را به فراخور کارگروه تخصصی خود استخراج کنند و راهکارهای ارتقا آن را به ستاد جهت بررسی و پیگیری اجرایی شدن آنها ارائه کنند.
 
عزیزی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و هشدار در زمان بحران پرداخت و تصریح کرد: انعکاس اخبار واقعی و هشدار بحران به مردم از راهکارهای پیشگیری از وقوع مجدد بحران‌های انسان ساخت است و لازم است به موقع و به صورت واقعی منعکس شود.
 
وی با تاکید بر توانمند سازی مدیران شهرداری در مقابله با حوادث غیر مترقبه، گفت: اتخاذ تصمیمات صحیح از سوی مدیریت بحران در مناطق شهرداری حیاتی و ضروری است و انتظار میرود مانورهای شهری مقابله با بحران برگزار شود.
 
شهردار یزد با اشاره به اهمیت مقابله با بحران در بافت تاریخی، افزود: با وقوع حوادث غیر مترقبه و بر اثر اخذ تصمیمات نادرست و غیر فنی، آسیب‌های جدی و غیر قابل جبران وارد می شود که باید تلاش شود به این سمت و سو حرکت کنیم و برای ارزیابی و مقابله و کنترل زیرساخت‌های متزلزل بافت با تمام توان آماده باشیم.
 
عزیزی ضمن این مطلب که هیچ شهری از عوارض و سوانح طبیعی مصون نبوده و آمادگی برای کاهش تلفات انسانی و آسیب های فیزیکی یکی از ضروریات است، خاطرنشان کرد: ستاد مدیریت بحران باید به موضوع ارتقای سطح آگاهی، آمادگی و افزایش توانمندی ها مدیران شهر، کاهش آسیب های احتمالی و سوانح طبیعی با دقت بیشتری بپردازد.
 
وی با اشاره به این‌که با توجه به حوادث های طبیعی در کشور بهره‌مندی از تجارب و آموخته های نیروهای شهرداری‌های شهرهای دچار حادثه دیده، بررسی امکانات نقاط ضعف و قوت میزان آمادگی و چگونگی خدمات رسانی مدیریت شهری برای نشست مدیران ستاد مدیریت بحران حائز اهمیت خواهد بود، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجارب دیگر شهرها و ارائه مانورهای آمادگی در مسیر ارائه خدمات به همشهریان در شرایط اضطراری بیش از پیش موفق عمل نماییم.
 
شهردار شهر جهانی یزد با بیان این‌که وظیفه شهرداران به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری خطیر و با اهمیت است، گفت: لازم است شهرداران با جدیت در جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان حضور فعال داشته و برای اجرای مصوبات این شوراها، برنامه ریزی و همکاری لازم را مطابق شرح وظایف شهرداری به عمل آورند.
 
 عزیزی با بیان این‌که برگزاری چنین جلساتی برای مدیریت بحران بسیار ارزشمند است، وی تصریح کرد: ما باید یک سناریوی مشخص برای وقوع حوادث و بحران‌ها داشته باشم تا غافلگیر نشویم، باید ضریب آسیب پذیری حوادث تعیین شده و پس از آن با اولویت بندی لازم، برنامه های خود را عملیاتی کنیم.
 
 وی تاکید کرد: شناخت حوادث، تعیین وظایف هر بخش، تهیه برنامه و استراتژی، بررسی آسیب پذیری هر منطقه، اجرای طرح‌های پیشگیرانه اولویت دارد و پس از آن آمادگی جامعه در مقابل حوادث و اطلاع رسانی از جمله وظایفی است که ستاد مدیریت بحران شهرداری باید به سهم خود مدنظر قرار دهد.
 
   عزیزی افزود: شهرداری در بسیاری از مسئولیت ها متولی نبوده اما مجری و عامل اجرا است، در موضوع بحران نیز به همین گونه است و شهرداری از امکانات و توانمندی خود که ممکن است دیگر دستگاه‌ها در اختیار نداشته باشند، استفاده می کند.
 
 شهردار یزد تصریح کرد: تجربه حوادث سال های اخیر کشور نشان می‌دهد مدیران شهری و کشوری همواره در انتظار رخ دادن اتفاق یا بحران بوده و پس از آن اقدامات لازم را انجام دادند، در حالی که موضوع ستاد بحران یک تمهید، یک نگاهبانی از شرایط موجود، یک پیشگیری و یک کمین و پایش است تا برای حوادثی که قرار است رخ بدهد آماده باشیم.
 
وی با بیان اینکه شاید هنوز کانون بحران های استان شناسایی نشده است، اضافه کرد: امروز اگر با پدیده ای مانند گرد و غبار، ذرات معلق یا موارد دیگر بحران مواجه شویم تنها یک جلسه برای مقابله با آن تشکیل می دهیم که یک نگاه عقب مانده و سطح پایین به پیشگیری است، به این معنی که حادثه رخ داده و تازه قصد داریم برای آن چاره اندیشی کنیم.
 
عزیزی با بیان این‌که مدیریت بحران باید همواره فعال بوده و خود را تجهیز و تمرین کند، افزود: هم اکنون تعداد بسیار کمی واحد عملیاتی برای ستاد بحران وجود دارد، لازم است یک بانک اطلاعاتی از واحدهای عملیاتی و تجهیزات موجود تهیه کنیم،  نباید به مدیریت بحران صرفاً به عنوان یک مدیریت عملکردی و یک تکلیف نمادین نگاه شود.
 
 
منبع:ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..