مشاور رئیس قوه قضائیه:

‌‌قوه قضائیه با بحران ‌آمار ورودی پرونده‌ها روبه‌روست

مشاور رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی از بحران‌های پیش روی این قوه حجم بالای پرونده‌های ورودی است گفت: کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها نیازمند فرهنگ سازی و تلاش بالاست.

به گزارش یزدی نیوز حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در دیدار اعضای شورای قضایی استان با آیت‌الله ناصری یزدی با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی اظهار داشت: ما باید افتخار کنیم که بنیانگذار دستگاه قضا در ایران شهید بهشتی است و یک چهره‌ای به تمام معنا الهام بخش، اسوه و الگو در همه ابعاد این دستگاه را پایه‌گذاری کردند.

 
وی تصریح کرد: آیت‌الله شهید بهشتی یک مربی به تمام معنای اخلاق بود و واقعا به همه فهماند که اگر کسی می‌خواهد در جمهوری اسلامی مسئولیتی داشته باشد نباید خود را ببیند و توجهش به مردم باشد.
 
وزیر پیشین دادگستری ادامه داد: مسئولیت قضائی، مسئولیت بسیار سنگینی است و هم جنبه اخروی آن کاملا مشخص است که هر حکم آن برای ما بهشت و جهنم است و به همین دلیل باید حساسیت بسیار بالایی داشته باشیم تا خطایی در آن وجود نداشته باشد.
 
مشاور رئیس قوه قضائیه افزود: بحران امروز قوه قضائیه تعداد و آمار ورودی پرونده‌هاست و تا زمانی که این تعداد ورودی را داشته باشیم نمی‌توانیم ساماندهی درستی داشته باشیم چرا که قاضی نمی‌تواند وقت لازم برای پرونده‌ها را زمانی که در روز باید ۶ پرونده را بررسی کند بگذارد.
 
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: یکی از راهکارها برای کاهش آمار پرونده‌های دادگستری این است که ما خودمان در جامعه اقدام به فرهنگ‌سازی و پیشگیری کنیم و به این وسیله اصلا پرونده‌های تولید نشود که بخواهد در دادگستری حکمی برای آن صادر شود.
 
 
وزیر پیشین دادگستری عنوان کرد: برای کاهش ورودی پرونده همه باید فکری داشته باشیم و افراد مختلف در استان‌ها هم باید نسبت به این موضوع پیشنهادات خود را برای پیشگیری و کاهش آمار پرونده‌ها ارائه کنند.
 
پورمحمدی خاطرنشان کرد: مسئله سلامت در دستگاه قضائیه با آسیب‌هایی روبه‌رو بوده و همین آسیب هم با یک کلاغ چهل کلاغ روبه‌رو شده و با وجودی که می‌دانیم قضات اکثر بالاتفاق سالم هستند ولی حتی یک نفر هم که خطا می‌رود بسیار بزرگ است.
 
وی با تاکید بر زندان‌زدایی در احکام گفت: می‌توان به جای حکم زندان، مجازات‌های جایگزین حبس که هم زمینه فرهنگ‌سازی دارد و هم زمینه بهره‌مندی اجتماعی از خدمات ناشی از این احکام فراهم می‌شود.
 
منبع:تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..