آیا بلیط‌های هواپیمایی در یزد از همه جای ایران گرانتر است؟

در حالی که مسئولان و متولیان استان از افزایش نرخ بلیط‌ خطوط هوایی در یزد گلایه‌مند هستند، مدیر کل هواپیمای جمهوری اسلامی ایران این نرخ را کشوری عنوان می‌کند و وضعیت تعداد پروازهای یزد را متعادل می‌خواند.

به گزارش یزدی نیوز گرانی بلیط‌ خطوط هوایی در یزد که این روزها منجر به گلایه‌مندی مردم و برخی از مسئولان شده یکی از عواملی است که بر میزان ورود مسافران و گردشگران در استان تاثیر گذاشته و گردشگری و اقتصاد استان را تحت تاثیر قرار داده است.

 
بی‌توجهی به رفع مشکل گرانی بلیط‌ هواپیما که ظاهراً محدود به صنعت حمل و نقل هوایی یزد می‌شود، مشکلات گسترده‌تری را به دنبال دارد که کاهش بی‌اعتمادی به این صنعت و افزایش سفرهای انفرادی و کاهش سفرهای جمعی و تورهای گردشگری از این قبیل موارد است. 
 
«سیدامیرناصر طباطبایی» عضو عالی کمیسون واحدهای اقامتی، پذیرایی و تفریحی کشور نیز تاثیر گرانی این نرخ بر صنعت اقامت و هتلداری با توجه به کاهش سفرهای داخلی را تایید می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد می‌گوید: متاسفانه این رشد قیمت در ورود گردشگران داخلی به طور یقین موثر واقع شده و تاکنون نیز در یزد به عنوان یک شهر جهانی منجر به کاهش گردشگران داخلی شده است که این عامل بر صنعت هتلداری، گردشگری و در نهایت اقتصاد استان یزد تاثیر گذاشته است. 
 
وی با اشاره به این که خطوط هواپیمایی یزد از گران‌ترین خطوط کشور است، اظهار می‌کند: متاسفانه این موضوع به دنبال انحصارطلبی تعدادی از شرکت‌هاست که به جای کمک به توسعه گردشگری استان منجر به چنین مشکلاتی در این حوزه شده‌ است. 
 
رییس جامعه هتلداران استان یزد از همراهی ایرلاین‌های دولتی با این انحصارطلبی‌ها به عنوان عاملی بر دوام افزایش قیمت خطوط هواپیمایی گلایه و در این باره تصریح می‌کند: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی بخش دولتی نیز در افزایش قیمت‌ها تابع بخش خصوصی هستند و به نظر می‌رسد که این مشکل باید از سوی مسئولان و متولیان امر برطرف شود. 
 
رشد ۱۰۰ درصدی قیمت بلیط پروازهای یزد
 
«محمدمهدی رجایی‌فرد» نائب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات هواپیمایی و مسافرتی استان یزد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در یزد، به افزایش غیرمنتظره قیمت بلیط‌ هواپیما در یزد نسبت به کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: همانند قبل از ماه رمضان، در ایام پس از این ماه مبارک هم افزایش غیرمنتظره و چشمگیر قیمت‌ها در حمل و نقل هوایی کشور به ویژه استان را شاهد هستیم، در حالی که این قیمت‌ها نه ابلاغ و نه اعلام قبلی شده بود. 
 
وی با گلایه از رشد ۱۰۰ درصدی قیمت‌های بلیط‌ هواپیما در اکثر ایام هفته، اضافه می‌کند: هم پروازهای سیستمی که تابع مقررات هواپیمایی کشور و دارای نرخ معقولی هستند و هم پروازهای چارتری که طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری تنها ۳۰ درصد کمتر و بیشتر از نرخ مصوب قابل فروش است، به دلیل نبود نظارت درست از سوی سازمان هواپیمایی کشور بر نحوه نرخ‌گذاری آن‌ها، به طور چشمگیری اقدام به افزایش نرخ بلیط و بروز مشکلاتی در صنعت هوایی استان کرده‌اند.
 
این مسئول اضافه می‌کند: البته متناسب با گران شدن قیمت بلیط‌، بر کیفیت پذیرایی و خدمات اضافه نشده و همچنان مشکلاتی مانند تاخیر در پروازها و مشکلات فرودگاهی وجود دارد و همواره نیز توجیه بسیاری از پروازهای چارتری یزد در این رابطه پربازده نبودن مسیرهای هوایی یزد است. 
 
عدم شفافیت در نرخ‌گذاری بلیط مسیرهای هوایی 
 
نائب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات هواپیمایی و مسافرتی استان شناور بودن قیمت‌ها و عدم اعلام آن‌ها از طریق رسانه‌های جمعی را عامل دیگری در این خصوص عنوان می‌کند و می‌گوید: برخلاف اداره کل راه‌آهن یزد که به موقع و خیلی خوب نسبت به اطلاع‌رسانی نرخ‌ قطارها به مردم از طریق رسانه‌ها اقدام می‌کند، صنعت حمل و نقل هوایی به دلیل عدم شفافیت در اعلام نرخ بلیط خطوط هوایی، مشکلاتی مانند گرانی و تغییرات لحظه‌ای نرخ‌ها را به وجود آورده است. 
 
وی با بیان این که عدم رسیدگی به این مشکل ظاهراً محدود به صنعت هواپیمایی استان می‌شود، می‌گوید: گران شدن بلیط‌ مشکلات گسترده‌ای را برای مردم به دنبال داشته که عدم اعتماد به خطوط هوایی و دفاتر هواپیمایی، تزریق جمعیت قابل توجهی از مسافران به جاده‌ها و افزایش مشکلات جاده‌ای و حوادث ترافیکی و همچنین کاهش سفرهای گروهی گردشگران به یزد جزو همین مشکلات است. 
 
رجایی‌فرد گرانی بلیط‌ خطوط هوایی به نوعی بی‌توجهی به آیین‌نامه حقوق مسافر را نشان می‌دهد و در این مورد می‌گوید: متاسفانه توجیهات غیراصولی در این رابطه نیز غالباً محدود به طرح موضوعاتی مانند عدم پرداخت ارز دولتی، کاهش ارزش پول ملی، کاهش پروازها و کمبود برخی از قطعات می‌شود اما باید توجه داشت که علی‌رغم وجود تمامی این مشکلات نباید مردم موظف به جبران این نواقص شوند.
 
این مسئول با اشاره به این که مشکلات مطرح شده در تمام استان‌ها به ویژه شهرهای پر رونق گردشگری کشور وجود دارد و محدود به یزد نیست، می‌گوید: تمام شهرها این مشکلات را دارند اما همچنان قیمت‌ها در آن‌ها کمتر و تعداد پروازها نیز بیشتر است به طوری که تعداد پروازهای روزانه شهر یزد به تهران حداکثر ۵ سورتی است اما این تعداد در خطوط کرمان به تهران و شیراز به تهران به ترتیب ۷ و ۱۶ سورتی پرواز است و این سوال به جا می‌ماند که آیا ظرفیت هوایی شهر یزد کمتر است یا این که مردم باید جوابگوی این مشکل باشند؟ 
 
پروازهای خارجی به تهران ارزانتر از مسیر یزد به تهران 
 
رجایی‌فرد ارزش قیمت‌های برخی از پروازهای کشورهای خارجی به تهران را کمتر از نرخ پروازهای بین یزد – تهران عنوان می‌کند و می‌گوید: چرا باید قیمت پروازهای خارجی تهران به تفلیس از تهران به یزد کمتر باشد؟ 
 
وی با اشاره به این که رفع این مشکل همتی استانی را می‌طلبد، تصریح می‌کند: در شهرهای دیگر این مشکلات کمتر به چشم می‌خورد و گویا مدیریتی در این زمینه وجود دارد لذا در یزد هم باید این همت بیشتر باشد تا مردم یزد دچار ضرر و زیان نشوند. 
 
کاهش ۲۰ درصدی عرضه صندلی هواپیماهای یزد 
 
با تمام این اوصاف، «علی محبی» مدیر کل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در استان یزد نرخ‌گذاری‌ها را بر اساس مصوبه کشوری می‌داند و در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، اظهار می‌کند: سقف این قیمت‌ها براساس مدت و طول مسیر و به صورت کشوری تعیین می‌شود و پرواز‌های برنامه‌ای براساس این مبنا ارزش‌گذاری می‌شوند، هرچند پروازهای خارج از برنامه، می‌توانند با نرخی پایین‌تر و متنو‌ع‌تر فروخته شوند. 
 
وی در رابطه با نرخ بلیط‌ خطوط هوایی یزد نیز تصریح می‌کند: یکی از علل افزایش این نرخ‌ها، تعداد پروازهاست اما افزایش نرخ دلار نیز بر خدمات هواپیمایی و نرخ‌گذاری خطوط تاثیر گذاشته است ولی در حین حال، همچنان نظارت کشوری بر این نرخ‌ها وجود دارد و کمتر تخلفی در این بخش صورت می‌گیرد. 
 
این مسئول با بیان این که احتمال وجود تخلف در پروازهای چارتری بیشتر از پروازهای برنامه‌ای است، می‌گوید: در این زمینه نیز کمتر تعرض و اجحافی اتفاق افتاده اما همانطور که تاثیر تعداد پروازها بر این نرخ مشخص است، گویا باید در یزد تعداد پروازها بیشتر شود.
 
وی از عرضه پایین صندلی در کاهش میزان ظرفیت هواپیماهای خطوط یزد به عنوان عامل دیگری در این مورد یاد و تصریح می‌کند: در مناطق گرمسیری و طبق قاعده، میزان ظرفیت قابل فروش هواپیماها به علت تاثیر گرما بر وزن هواپیما در پروازها کاهش می‌یابد که البته میزان این کاهش صندلی به نوع هواپیما نیز بستگی دارد. 
 
محبی متذکر می‌شود: تعداد کنونی پروازهای یزد نسبت به فصول دیگر به ویژه زمستان کاهشی نیافته ولی تعداد صندلی‌های قابل عرضه این خطوط ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. البته سعی شد با کاهش بار هواپیما این مشکل تاحدودی مرتع شود ولی به علت این که بار متعلق به مسافران است، این سیاست قابل اعمال نبود.
 
زیرساخت‌ها؛ ضعف چالش برانگیز هواپیمایی یزد 
 
مدیر کل هما در استان یزد با بیان این که تمام هواپیماهای موجود در خط هوایی یزد در حال استفاده است، می‌گوید: عملاً ایرلاین‌ها از تمام هواپیماهای موجود استفاده می‌کنند اما ممکن است که هواپیماها در یک مسیر کمتر و به مسیر دیگری متناسب با نیازسنجی هر ایرلاین اضافه شوند.
 
وی با تاکید بر این که در حال حاضر وضعیت یزد متعادل و کاهش خسارت‌باری در یزد وجود ندارد، می‌گوید: تنها ضعف چالش برانگیز کنونی هواپیمایی یزد نبود پایگاه استراحت و هواپیمایی مستقر در یزد است که مزیت رقابت و برنامه‌ریزی در مورد خطوط هوایی را از این استان دریغ کرده است. 
 
محبی با بیان این که البته تا چند سال پیش چنین امکانی برای ظرفیت استراحت شبانه هواپیماها در یزد وجود داشت، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه این ظرفیت به علت به صرفه نبودن و عدم برخورداری از امکانات و تجهیزات مورد نیاز از این استان اخذ شد به طوری که در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی آرتا و کاسپین که قبلاً در فرودگاه یزد استراحت داشتند، در فرودگاه‌های تبریز، تهران و مشهد مستقر می‌شوند و تمام پروازهای یزد به صورت رفت ‌و آمدی انجام می‌شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..