مشاور وزیر بهداشت خبر داد:

مرگ ۹۷ هزار نفر بر اثر ابتلا به فشارخون/به مردم دروغ نگوییم

مشاور وزیر بهداشت گفت: طی سال گذشته ۹۷ هزار نفر در کشور بر اثر ابتلا به فشار خون جان خود را از دست دادند و ۲۰ برابر این تعداد نیز در این مدت بر اثر همین بیماری، ناتوان شده‌اند.

به گزارش یزدی نیوز محمد اسماعیل اکبری در همایش خادمان سلامت استان یزد با اشاره به اینکه یک پنجم معادل ۲۲ درصد مرگ‌ها دنیا ناشی از فشار خون است، اظهار داشت: سال گذشته ۹۷ هزار نفر بر اثر فشار خون فوت شدند و ۲۰ برابر این تعداد نیز در همین مدت ناتوان شدند.

 
وی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سطح کشور عنوان کرد: نکته اساسی در این طرح‌ها مردم هستند و خوشبختانه مردم در حوزه سلامت هنوز اعتمادشان سلب نشده و هنوز به حرف‌های پزشکان و متولیان سلامت گوش می‌دهند.
 
اکبری با اشاره به اینکه افرادی که در این طرح شناسایی می‌شوند، به متخصص ارجاع می‌شوند، افزود: افراد یکه در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستند نیز باید آموزش داده شوند.
 
رها کردن مبتلایان جدید به فشار خون طرح‌های بسیج ملی کنترل فشار خون بالا را بی‌نتیجه می‌کند
 
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: اکنون نزدیک به ۵۰ درصد افرادی که فشار خون آنها ثبت می‌شود، یا از بیماری خود اطلاع نداشتند یا مراقبت‌های لازم را نداشتند در حالی که برای بیماری مبتلا به فشار خون یا در آستانه ابتلا، مراقبت علمی نیاز است اما متاسفانه هیچ ساختاری این مراقبت‌ها را انجام نمی‌دهد.
 
وی تصریح کرد: افراد مبتلایی که شناسایی می‌شوند، نباید رها شوند وگرنه اجرای این طرح هیچ خروجی نخواهد داشت و این همه زحمت و کار انجام شده اما آمار مرگ و میر ناشی از فشار خون کاهش نخواهد یافت.
 
اکبری یادآور شد: خوشبختانه در کشور ما نظام سطح بندی خدمات وجود دارد که در روستاها می‌توان این مراقبت‌ها را به بهورزها، در شهرهای کوچک به مراکز خدمات جامع سلامت و در شهرهای بزرگ به پرستاران سپرد.
 
وی ادامه داد: البته اکنون متاسفانه تنها ۱۰ درصد مردم به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه می‌کنند که باید برای افزایش این میزان تلاش شود.
 
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد عوامل ایجاد فشار خون خاطرنشان کرد: فشارخون کاملاً با ژنتیک ارتباط دارد اما مهم است که در چه سنی و در چه شرایطی به سراغ افراد برود و علائم خود را نشان دهد بر این اساس بحث پیشگیری بسیار جدی است.
 
سیاست‌های فعلی در مورد سیگار دروغ به مردم است
 
وی افزود: ما به مردم می‌گوییم سیگار نکشید اما انوع سیگارها در بسته‌بندی های زیبا و شیک، با قیمت ارزان و با دسترسی مناسب در اختیار مردم است و این یعنی دروغ به مردم و این دروغ‌ها میزان سیگاری‌ها را از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد و میزان زنان سیگاری را از یک درصد به چهار درصد رسانده است.
 
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: تنها نمی‌توان ریزفاکتورها را به مردم گفت زیرا وقتی دولت‌ها از سیگار پول درمی‌آورند و برای تولید بهتر و بیشتر سیگار دستگاه خریداری می‌کنند، دیگر نمی‌توان از افزایش مصرف سیگار در جامعه جلوگیری کرد.
 
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای فشار خون اولین هجمه به نمک است اما ببینید که امروز در نانوایی‌ها میزان مصرف نمک چقدر است یا اینکه کدام رستوران وجود دارد که غذای کم نمک به مردم ارائه دهد.
 
وی تاکید کرد: ما باید خیلی از مسائل را تغییر دهیم و مردم به تنهایی نمی‌توانند این تغییر را انجام دهند بلکه سیاستگذاران و عوامل اجرایی نیز باید مردم را در مسیر سلامت همراهی کنند.
 
حاکمیت میوه و سبزی ارزان در اختیار مردم قرار دهد
 
اکبری با بیان اینکه حبوبات و سبزی و میوه نیز می‌تواند به اصلاح روند تغذیه و کاهش بیماری‌هایی نظیر فشار خون کمک کند، عنوان کرد: حاکمیت باید بپذیرد که سبزی و میوه ارزان در اختیار مردم قرار دهد نه اینکه قیمت‌ها به نحوی باشد که یک خانوار ناچار باشد برای گنجاندن میوه و سبزی در برنامه غذایی خود، یک سوم بودجه در اختیار خود را هزینه کند.
 
وی تصریح کرد: با این قیمت‌ها برخی خانواده‌ها اصلاً امکان تهیه میوه و سبزی را ندارند و برخی نیز نیاز به آموزش دارند.
 
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..