امام جمعه یزد:

سیستم آموزشی فعلی توان تربیت دانش‌آموزان خلاق و مبتکر ندارد

امام جمعه یزد با بیان اینکه سیستم آموزش فعلی ما بر اساس یک‌سری محفوظات استوار است، گفت: این سیستم توان تربیت دانش آموزان خلاق، مبتکر و متفکر ندارد.

به گزارش یزدی نیوز آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با مسئولان سازمان دانش آموزی استان یزد به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس این سازمان اظهار داشت: سیستم آموزشی ما نیازمند تغییر و تحول جدی است زیرا این سیستم نمی‌تواند دانش آموزان خلاق، مبتکر و متفکر تربیت کند.

 
وی با اشاره به اینکه این سیستم از سال‌ها پیش توسط انگلیسی‌ها برای دانش آموزان ایرانی طرح‌ریزی شده است، افزود: سیستم فعلی، سیستم «بخوان، حفظ کن و نمره بگیر» است که از چنین سیستمی نمی‌توان امید داشت فرزندانی برای ساختن آینده بهتر تربیت کند.
 
ناصری با تاکید بر اینکه امروز در سیستم آموزشی ما جای تفکر و تعقل خالی است، بیان کرد: سیستم فعلی دانش آموزان را به اندیشه وادار نمی‌کند و این همان سیستم مدنظر دشمنان ما است در حالی که در قرآن کریم نیز، انسان به تفکر و تعقل سفارش شده است.
 
امام جمعه یزد با بیان اینکه تفکر برای به دست آوردن اندیشه والا و نوآوری و تعقل برای انتخاب بهتر است، عنوان کرد: در مدارس ما شیوه‌ای که دانش آموزان را به این اندیشه وادار کند وجود ندارد و همواره حجمی از مطالب در اختیار دانش آموزان قرار گرفته که آنها را حفظ کرده و امتحان دهند.
 
ناصری یادآور شد: البته این سیستم به اقتصاد و کارخانه‌های ما نیز تعمیم یافته به نحوی که امروز کارخانه داران و سرمایه گذاران ما باور ندارند که نیروهای داخلی توانمند هستند و می‌توانند طرح و ایده ارائه دهند.
 
وی تصریح کرد: به طور قطع متخصصان و مهندسان و دانشجویان ما توانایی، ظرفیت و هوش کمتری از چینی‌ها و اروپایی‌ها ندارند و می‌توانند با اندکی بررسی، مشابه و یا حتی بهتر از ماشین آلات ساخت آنها را بسازند.
 
ناصری خاطرنشان کرد: کشوری مانند چین، ایده ندارد و اغلب آنچه تولید می‌کند، کپی است و می‌بینیم که همین کپی‌ها هم در جهان خریدار دارد اما ما حاضر نیستیم شرایطی فراهم کنیم که جوانان ما همین سیستم کپی را نیز بسازند.
 
وی اظهار داشت: شاید برای یک بار هم که شده لازم است فکر کنیم نه اروپا، نه آمریکا و نه چین در کار نیستند و ما باید خود نیازهای خود را تأمین کنیم که اگر چنین شود، بخش قابل توجهی از مشکلات کشور حل خواهد شد.
 
ناصری تاکید کرد: این شیوه خودباوری، تعقل و تفکر باید از دوران مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شود و به طور قطع سازمان‌هایی نظیر سازمان دانش آموزی در این زمینه می‌توانند بسیار اثرگذار عمل کنند.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..