نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو مطرح کرد:

دانش بومی راهکار مقابله با چالش‌های منابع آب زیرزمینی

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در کارگاه تخصصی ایجاد و نگهداری قنات اظهار کرد: یونسکو معتقد است با استفاده از دانش بومی آب می‌توان با چالش های فراروی منابع آب زیرزمینی مقابله کرد.

به گزارش یزدی نیوز«سارای لباتو» در این کارگاه که با حضور مدیر مرکز بین‌المللی قنات، کارشناسان کشور افغانستان و فعالان حوزه آب در مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی یزد برگزار شد، با اشاره به توسعه مدرن و خطراتی که منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: یونسکو معتقد است با استفاده از دانش بومی آب می‌توان با چالش های فراروی منابع آب زیرزمینی مقابله کرد و برگزاری کارگاه‌های این‌چنینی در ترویج دانش بومی بسیار موثر است.

 
«علی اصغر سمسار یزدی» دبیرکانون تفکر آب دانشگاه یزد نیز در این نشست با ابراز خرسندی از آغاز همکاری ایران و افغانستان در حوزه قنات، عنوان کرد: ۳۷ هزار  رشته قنات در کشور وجود دارد که حجم استحصال آب از این منابع چهار هزار میلیون مترمکعب درسال است.
 
وی ادامه داد: تاکنون ۱۱ رشته قنات در ایران به ثبت جهانی رسیده است که این تعداد ثبت قنوات، نوید بخش تجارب درخشان ایران در این زمینه است.
 
سمسار یزدی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه سازه‌ای، تجارب بسیار خوبی در حوزه ایجاد،  بازسازی، به روز رسانی و حفظ حریم قنوات دارد و در زمینه غیر سازه‌ای نیز توانسته است اطلس قنوات را با پشتوانه ۳۰ ساله تهیه کند.
 
این محقق و پژوهشگر یزدی در پایان نیز برگزاری کارگاه تخصصی ایجاد و نگهداری قنات ویژه کارشناسان افغانستان را نقطه شروع همکاری ایران و افغانستان دانست و تداوم این کارگاه‌ها را برای حفظ قنوات افغانستان ضروری عنوان کرد.
 
گفتنی است، این کارگاه طی مدت دو روز برگزار شد و طی آن کارشناسان افغانستانی حاضر در کارگاه، از قنوات زارچ، مهریز و قاسم آباد دیدن کردند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..