استاندار یزد:

شورا گسترده ترین نهاد مدنی کشور است/ نقش موثر شوراها در تعامل با دولت و مردم و دستیابی به توسعه منطقه ای

« محمدعلی طالبی» با بیان اینکه شورا گسترده ترین و موثرترین نهاد مدنی در کشور است، ایفاء نقش شوراها در قالب تعامل موثر و تقویت فرایند ارتباط مردم و دولت در مسیر توسعه منطقه ای شهرها و روستاهای استان را خواستار شد.

به گزارش یزدی نیوز استاندار یزد همزمان با روز شوراها، در جمع اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای سراسر استان، در سالن برق منطقه ای شهید عباسپور، با تبریک این مناسبت گفت: امیدوارم با ادامه توفیقات شوراها، جایگاه این نهاد مردمی در نظام جمهوری اسلامی مستحکم تر شده و به اتکای فعالیت خوب و عملکرد موفق اعضاء، موانعی که فراروی فعالیت این نهاد قرار دارد  نیز برطرف شود.

« محمدعلی طالبی» افزود: شورا بزرگ ترین و موثرترین نهاد مدنی کشور است و به دلیل ویژگی های خاص خود، یکی از گسترده ترین نهادها نیز  محسوب می شود که در گستره تمام شهرها و روستاها با طیف های متنوعی از اعضاء فعال است.
"طالبی" ادامه داد: مردان،زنان،جوانان،اقوام و حتی پیروان ادیان مختلف در درون نهاد شورا حضور دارند و این گستره و تنوع، ظرفیت های بسیار بالایی را در اختیار شوراهای اسلامی قرار داده است.
وی شورا را به عنوان حلقه واسط دولت و مردم مطرح و خاطرنشان کرد:گرچه جایگاه فعلی شوراها با روح قانون اساسی و نگاهی که تدوین کنندگان قانون به جایگاه شوراها داشته اند، فاصله دارد  اما  شوراها توانسته اند ساختاری کاملا نهادینه شده در کشور به وجود آورند. 
عالی ترین مقام اجرایی استان گفت:نگاه به سابقه شوراها نشان می دهد که گسست های تاریخی  در فعالیت این نهاد به وجود آمده که  بخشی از آسیب ها و موانع فعالیت شوراها نیز به این موضوع بر می گردد.
"طالبی" افزود: سابقه بسیار خوبی از فعالیت شوراها و نظام شورایی در دیرینه تمدنی کشور وجود دارد و با ورود اسلام و تاکید دین مبین اسلام به شور و مشورت؛آموزه های دینی نیز به این سابقه تاریخی اضافه شد و فرهنگ دینی و اسلامی مشوق ایجاد  و تقویت این ساختارهای مشورتی شد.
 
 
اعضای شورا با احترام به آرای مردم، تقویت کننده این نهاد اجتماعی باشند
 
 
وی بیان کرد: اگر به انقلاب مشروطه و خواسته هایی که مردم در آن زمان داشتند نگاه کنیم یکی از اصلی ترین خواسته های مردم، نظام شورایی بوده و این امر در سالهای قبل از پیروزی انقلاب ، به دلیل عدم سنخیتی که نظام دیکتاتوری با مفهوم شورا داشت، موجب انحراف این نهاد از محتوای خود شد.
استاندار یزد اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورا به دلیل نگاه راهبردی حضرت امام خمینی(ره) به ماهیت کار شورایی، همچنین وجود اصلی در قانون اساسی که شوراها را در کنار مجلس از ارکان تصمیم گیری مهم کشور می داند،  به جایگاه ویژه ای دست یافت  اما متاسفانه در برخی موارد  بُعد نظارتی  شورا به تنهایی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
"طالبی"  با تاکید بر رویکرد مناسب دولت نسبت به شوراها یادآور شد: ما اکنون مشغول تمرین نظام شورایی هستیم و سطح همکاری بسیار خوبی میان دولت و شوراها در زمینه های مختلف وجود دارد پس نباید محدودیت های قانونی  و مسائلی خارج از چارچوب تصمیمات دولت و وزارت کشور را به عنوان مانعی برای فعالیت شوراها ، به دولت نسبت داد‌.
عالی ترین مقام اجرایی استان گفت: معتقدم در موضوع انتخاب شهردار یزد، وزارت کشور به تمام مسئولیت های خود عمل کرده زیرا تصمیم گیری نهایی در این خصوص، منحصر به قانون شوراها نیست و نهادهای دیگری باید بر اساس ضوابط قانونی ، مرجع تشخیص صلاحیت افراد باشند و نمی توانیم این امر را تنها منوط به تصمیم وزارت کشور کنیم.
«محمدعلی طالبی» افزود: امروز اگر ما از پیشینه و پشتوانه دینی در نظام شورایی برخورداریم، این امرحاصل مبارزات مختلف در دوران انقلاب مشروطه، پیروزی انقلاب اسلامی و اجرایی شدن قانون برگزاری شوراها  است و این موضوع  بار مسئولیت  ما درتقویت جایگاه شوراها را سنگین تر می کند.
"طالبی" خاطرنشان کرد: ضروریست شورا به نهادی تبدیل شود که با تعامل موثر و  تقویت ارتباط مردم و دولت بتواند نقش خود را به عنوان نمایندگان مردم در توسعه منطقه ای شهرها و روستاها ایفاء کند.
وی با تاکید جدی بر همکاری و تعامل حداکثری فرمانداران و بخشدارن با شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار داشت: از شوراها نیز  انتظار داریم که بر مبنای قانون در چارچوب وظایف و اختیارات خود عمل کنند و با متخلفین در بخش های مختلف نیز به شکل جدی برخورد نمایند.
استاندار یزد گفت: دموکراتیک ترین انتخابات تاریخ ایران، در استان یزد  و سال ۹۶ رقم خورد زیرا بیشترین فرصت برای ثبت نام افراد فراهم بود و نزدیک به ۹۹ درصد افراد ثبت نام کننده، تائید صلاحیت شدند و  بالاترین میزان مشارکت مردم درکشور  حاصل شد. 
"طالبی" در پایان با اشاره مجدد به مشارکت چشم گیر مردم استان یزد در انتخابات اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا، خطاب به اعضای شوراهای استان افزود:  با احترام به آرای مردم، تقویت کننده جایگاه شورا در اذهان عمومی باشید و  در رویدادهای مختلف با عمل به وظایف خود و  تعامل موثر با دستگاه های اجرایی استان؛  بیشترین ارتباط و تعامل را بین شورا و مجموعه دولت برقرار نمایید.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..