قائم ‌مقام وزیر علوم:

تبادل علم و تکنولوژی مهمترین استراتژی ایران/پژوهش‌ها کاربردی نیست

قائم مقام وزیر علوم، مهمترین استراتژی جمهوری اسلامی ایران را تبادل علم و تکنولوژی اعلام کرد.

به گزارش یزدی نیوز حسین سالار آملی،  در مراسم آغاز به کار نخستین کنفرانس رؤسای دانشگاه‌های ایران و مجارستان با بیان اینکه ایران در رده میانه کشورهای در حال توسعه قرار دارد، نقش دانشگاه‌ها را در فرآیند تحول جوامع بسیار مهم دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین استراتژی جمهوری اسلامی ایران تبادلات علمی و تکنولوژیکی در سطح بین‌المللی است.

 
وی عنوان کرد: این سیاست در جمهوری اسلامی ایران مواردی از قبیل حل مشکلات جامعه در کنار تجاری‌سازی پژوهش و نتایج، توسعه آموزش حرفه‌ای و بین‌المللی کردن آموزش عالی را پیگیری می‌کند.
 
سالار آملی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از وضعیت نظام آموزش عالی در ایران بیان کرد: در حال حاضر حدود ۸۱ هزار عضو هیئت علمی در بخش دولتی و خصوصی در نظام آموزش عالی در حال فعالیت و حدود یک میلیون دانشجو نیز در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 
وی همچنین از ۵۳ هزار و ۳۴۰ مقاله منتشر شده پژوهشگران ایرانی در مجلات بین‌المللی اسکوپس و آی اس آی خبر داد و گفت: در سال ۲۰۱۸ پروژه‌های مشترک پژوهشی بین ایران و سایر کشورها به ۴۶۶ مورد افزایش یافت که از این تعداد حدود ۵۰ درصد آن‌ها با کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.
 
فائم مقام وزیر علوم با اشاره به اثرگذاری پایین این پژوهش‌ها در جامعه ایرانی این مسئله را بزرگ‌ترین چالش دانست و خواستار توجه جدی به اثرگذاری پژوهش‌ها در جامعه شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در ایران در راستای تقویت حوزه علم و دانش از تأسیس ۴۲ پارک علم و فناوری، ۱۸۶ مرکز رشد، ۳۰ هزار مرکز پژوهشی، ۲۳۱ میلیون دلار صادرات پژوهشی و فعالیت ۲ هزار و ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد.
 
سالار آملی همچنین از رشد ۱۱ درصدی مقالات مشترک ایران و کشورهای اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ خبر داد و بر همکاری‌های ایران و مجارستان در زمینه کارهای پژوهشی مشترک، دوره‌های تحصیلی مشترک، راهنمایی مشترک پایان‌نامه‌های دکترا و گروه‌های پژوهشی مشترک تأکید کرد.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..