پاتوق گفت‌وگوهای اجتماعی هنری در یزد آغاز به کار کرد/ ارتقای نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌ها از اهداف پاتوق

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در آیین افتتاح پاتوق گفت‌وگوهای اجتماعی هنری گفت: سال آینده سال امید، آرامش و نشاط سیاسی و اجتماعی است و گفت‌وگوهای اجتماعی هنری می‌تواند زمینۀ خوبی برای ارتقای نشاط اجتماعی، رفع محرومیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

به گزارش یزدی نیوزهدف گفت‌وگوهای اجتماعی هنری، انتقال پیام‌های اجتماعی و فرهنگی از طریق زبان هنر به جامعه است که در قالب برنامه‌های اکران فیلم، اجرای نمایش، نقد و بررسی کتاب و برگزاری جشنواره‌های هنری با رویکرد اجتماعی با نقد و تحلیل محتوایی اجتماعی همراه است.

این پاتوق‌های اجتماعی توسط اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و تعدادی از مؤسسات و انجمن‌های هنری و دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود.
 
 
گفت‌وگوهای اجتماعی پایه‌ای برای نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌ها
 
 
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در این برنامۀ اجتماعی هنری گفت: برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید طرح آمایش آسیب‌های اجتماعی با ابتکار وزارت کشور به دستور رییس جمهوری تهیه شد.
احمد ترحمی بهابادی اظهار داشت: به دنبال این طرح اعتیاد به مواد مخدر، حاشیه‌نشینی، طلاق، ناهنجاری‌های اخلاقی و نقاط حاد و بحرانی شهری به‌عنوان پنج آسیب اجتماعی در دستورکار هیئت دولت و سران قوا قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در راستای طرح یاد شده گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم برای مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی مطرح شد.
ترحمی بهابادی خاطرنشان کرد: آغاز گفتمان‌سازی اجتماعی از یک پایگاه هنری آغاز شد و سال آینده که سال امید، آرامش و نشاط سیاسی و اجتماعی است این گفت‌وگوها پایه‌ای برای نشاط اجتماعی، رفع محرومیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.
 
 
زبان هنر برای رفع معضلات اجتماعی رساتر است
 
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: با زبان هنر می‌توان بسیاری از مسائل اجتماعی را شیواتر مطرح کرد و اثر آن به‌مراتب بیشتر از برنامه‌ریزی‌هایی است که در این حوزه تعریف می‌شود.
فخرالسادات خامسی هامانه اظهار کرد: گزارشات حوزه معضلات اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که از مباحث سطحی به مبحث عمقی گذر کند.
وی تصریح کرد: معتقدیم اگر بسیاری از موضوعات اجتماعی در قالب دردهای جامعه بیان نشود ممکن است به زخم‌های ریشه‌داری تبدیل شود که در آینده التیام آن خیلی ساده هم نباشد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد اضافه کرد: تجربه ثابت کرد، اگر زمانی ایدز گفته نشد، نگفتن آن نه‌تنها دردی را در جامعه درمان نکرد بلکه موجب آسیب‌های بیشتر این بیماری شد، دردهای اجتماعی هم از این نوع است که مطرح نشدن آن‌ها برای التیام بخشیدن به آن‌ها آسان نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: نشست گفت‌وگوهای اجتماعی در قالب زبان هنر اعم فیلم، تئاتر، عکس و گرافیک باید مطرح شود. 
خامسی هامانه اضافه کرد: تفاوت این نشست با نشست‌های دیگر هنری این است که در زمینۀ موضوع‌محور اجتماعی بحث و تبادل‌نظر می‌شود و سپس تحلیل محتوای اجتماعی خواهیم داشت.
 
 
جای خالی هنر در معضلات اجتماعی
 
 
رییس شورای اسلامی شهر یزد هم با بیان اینکه طرح پاتوق اجتماعی طرح بسیار خوبی است و جای خالی آن در هنر بسیار احساس می‌شد، گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی از سال گذشته در دستور کار شورا قرار گرفت و برای رفع آن‌ها برنامه‌هایی در دست اقدام است.
غلامعلی سفید افزود: برخی احساس می‌کنند کار شهرداری فقط فعالیت‌های عمرانی و ساختن پل است درصورتی‌که این نیست شهر ما باید عاری از مشکلات اجتماعی باشد.
وی خاطرنشان کرد: نباید چشمان خود را روی برخی مسائل و معضلات اجتماعی ببندیم بلکه باید در جهت رفع آن‌ها گام برداریم تا در آینده گریبان گیر جامعه نشود.
گفتنی است، نخستین برنامۀ این پاتوق اکران و نقد و بررسی فیلم «تو فقط مادر من باش» به کارگردانی «رقیه توکلی» کارگردان یزدی بود و آدینه‌های پگاه برای ۴۰ هفته، جمعه شب‌ها از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در محل خانه ابریشمی برگزار خواهد شد.
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..