در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی؛

برگزاری کارگاه آموزشی – ترویجی محصول باغی انار در خاتم

مدیر جهاد کشاورزی خاتم: به منظور بهبود و افزایش کمی و کیفی محصول انار کارگاه آموزشی ترویجی با حضور کارشناسان و کشاورزان برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزمجتبی آغاز افزود: باتوجه به خشکسالی ها و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، کارگاه آموزشی یک روزه  محصول باغی انار به صورت تئوری و عملی که اهمیت زیادی در کاشت، داشت و برداشت محصول دارد برگزار شد.

 
وی با بیان اینکه انار یک محصول باغی اقتصادی است و مقاومت فراوانی در برابر کم آبی و سرما دارد افزود: با توجه به اقلیم شهرستان که مستعد کشت محصول باغی انار است ۴٠٠هکتار از باغات شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته که ٣٠٠هکتار آن بارده و ١٠٠هکتار آن غیربارده است که امسال بیش از ۵هزار تن محصول انار از باغات شهرستان برداشت شده است.
 
وی اظهارداشت: انار کشت شده در شهرستان شامل ارقام ترش، ملس، رباب نی ریز و می خوش است که ۶٠درصد از باغات انار به کشت انار رباب نی ریز اختصاص یافته است.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم بیان کرد: انار یک محصول اقتصادی است که از برگ، میوه، ساقه، ریشه و هسته آن در صنایع آرایشی بهداشتی، مواد غذایی و صنایع آبمیوه استفاده می شود.
 
درادامه کارگاه آموزشی محمدرضا وظیفه شناس محقق انار بعنوان مدرس این کارگاه آموزشی گفت: کارگاه آموزشی ترویجی محصول انار به منظور اصلاح و توسعه ی باغات، افزایش انگیزه در کشت محصول انار، افزایش سطح آگاهی کشاورزان در کوددهی و تغذیه به‌موقع، هرس درختان، نحوه آبیاری باغات انار، آشنایی با آفات و بیماری های میوه انار در شهرستان خاتم برگزار شد.
 
دکتر وظیفه شناس بابیان اینکه انار درختی مقاوم به خشکی است اما آبیاری منظم سبب افزایش عملکرد محصول می‌شود افزود: میزان آبیاری در باغات انار به عوامل متعددی چون نوع خاک، فاصله کشت درخت، سن درخت ورقم درخت بستگی دارد که آبیاری درخت درخاک سبک هفته ای یکبار ودرخاک سنگین ١٠روزی یکبار انجام شود و تغییر ناگهانی در میزان آبیاری درخت اغلب موجب ترکیدن میوه می شود.
 
وظیفه شناس بابیان اینکه انار درسال های اولیه پس از کاشت رشد سریعی دارد افزود: درخت انار در برخورداری از شرایط اب وهوایی مناسب در سال های سوم به بار می‌نشیند و تولید پاجوش فراوان از ویژه گی های این درخت است که کشاورزان با انجام هرس در درهنگام خواب درخت موجب می‌شود درختان در دمای ١٠- درجه سانتی گراد دچار سرمازدگی و مورد حمله آفات و بیماری ها قرار گیرد.
 
وی؛ فرمگیری درخت در سال های اولیه، حذف پاجوش و شاخه های نرک، سربرداری از درخت در سال های پس از بلوغ و توجه به آفتاب سوختگی میوه را نیز مورد تاکید قرار داد.
 
 
منبع:خیرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..