عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

طراحی مدارس باید از ترکیب سربازخانه ای خارج شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مدارس ما امروز بی‌شباهت به سربازخانه نیست و طراحی آن باید از این شیوه خارج شود.

به گزارش یزدی نیوز غلامرضا اکرمی، در همایش بین المللی «مدرسه ایرانی معماری ایرانی» با ا ارائه مقاله‌ای با عنوان «مدرسه قرارگاه یادگیری و تربیت» اظهار داشت: تعلیم و تربیت دارای پنج رکن اصلی شامل دانش آموز، نظام آموزشی، مدرسه و مواد درسی است و تا این ارکان نباشد، تعلیم و تربیت شکل نمی‌گیرد.

 
وی در مورد فضای مدرسه به عنوان رکن سوم افزود: وقتی که نظام آموزش و پرورش غیرفعال و معلم محور باشد، مدرسه به یک سربازخانه تبدیل می‌شود یعنی راهرو که در طرفین یا در بهترین حالت در یک طرف آن کلاس‌ها شکل می‌گیرد زیرا در این نظام، محل آموزش فقط کلاس است.
 
اکرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد مدارس کشور ما به شکل سربازخانه طراحی و ساخته شده اما در دنیایی که نظام آموزش و پرورش تغییر کرده و نظام نوین حاکم شده است، دیگر نباید دربند نظام منسوخ شده غیرفعال باشیم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در کشور ژاپن وسعت بسیار بزرگی را برای مدارس اختصاص می‌دهند و رمز موفقیت آنها در همین است بنابراین ما باید به مساحت مدارس توجه کنیم و در شورای عالی شهرسازی هم باید به این نکته پرداخته شود.
 
وی گفت: در نظام آموزشی فعال، دانش آموز باید فعال و معلم راهنما باشد و معلم باید سطح معلومات خود را ارتقا دهد تا پاسخگوی تمام سوالات دانش آموزان باشند.
 
اکرمی خاطرنشان کرد: رفتار و شخصیت انسان‌ها در جامعه منعکس می‌شود و فرهنگ اجتماعی را پدید می‌آورد با این تعریف می رسیم که معماری فرهنگ ساز است و معماری مدرسه اثری عمیق در شخصیت افراد می‌گذارد.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..