عضو هیئت موسس بنیاد حامیان دانشگاه:

یزد استان شاخص در زمینه مشارکت فرهیختگان در توسعه انسانی است

عضو هیئت موسس بنیاد حامیان دانشگاه گفت: یزد از استانهای شاخص در زمینه مشارکت فرهیختگان، علما و اندیشمندان در توسعه انسانی است و نمونه بارز آن احداث دانشگاه یزد است.

به گزارش یزدی نیوز حبیب الله بی‌طرف در مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد تاسیس دانشگاه یزد که با حضور وزیر علوم و جمعی از اساتید و روسای ادوار مختلف دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه یزد در دوران سی سال گذشته رشد شتابانی داشته و امروز یکی از مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی کشور ایران و موجب افتخار یزدی ها است.

 
وی افزود: بی شک در دهه های اخیر در دنیا موضوع توسعه یکی از مسائل بسیار مهم در کشورهای مختلف بوده و نگاه جامع در توسعه برای کشورهای خود را مطرح کرده اند.
 
بی‌طرف عنوان کرد: توسعه انسانی یکی از شاخص های اصلی توسعه است و نقش آموزش و یادگیری علوم و تخصص های مختلف در تربیت نیروی انسانی و توسعه انسانی غیرقابل انکار است.
 
وزیر اسبق نیرو، یکی از مهمترین عوامل برای حل مشکلات جوامع را توجه به آموزش و توسعه نیروی انسانی دانست و بیان کرد:  کلید توسعه در آموزش و سپس در توسعه انسانی است.
 
وی تاکید کرد: تربیت متخصص در حل مسائل توسعه ای در بخش های مختلف بسیار حائز اهمیت است به عنوان مثال در یزد که بحث صنعت نساجی از قدیم مطرح بوده، اگر بخواهیم بحث تنوع طرح و رنگ را حل کنیم، راه حل آن تربیت تعدادی طراح در این زمینه است و آنگاه به طور قطع در این صنعت توسعه محقق خواهد شد.
 
فقر نیروی انسانی کشور در مهندسی نفت و پتروشیمی
 
بی‌طرف، یکی از حوزه های مهم توسعه را نیروی انسانی در زمینه نفت و گاز دانست و گفت: گرچه قدمت طولانی و ۱۱۰ ساله اکتشاف نفت را داریم اما در زمینه مهندس نفت، پتروشیمی و … فقیر هستیم و افراد بسیار محدودی در این زمینه تربیت شده اند.
 
استاندار سابق یزد ادامه داد: گسترش فعالیت های توسعه ای در دوران جنگ محدود بود اما پس از آن قدم های خوبی در این راستا برداشته شد و حاصل آن، توسعه نیروی انسانی و تربیت متخصص در بخش های مختلف صنعت نفت و پتروشیمی بوده اما هنوزکافی نیست زیرا هنوز در حال خام فروشی هستیم.
 
برای پیشرفت کشور باید به سمت توسعه نیروی انسانی روی بیاوریم
 
وی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم در این حوزه پیشرفت کنیم باید به توسعه انسانی روی بیاوریم و در بحث توسعه انسانی آموزش است.
 
بی‌طرف با اشاره به وضعیت آموزش و توسعه انسانی در کشور ما بیان کرد: بهداشت و سلامت، کیفیت آموزش و سطح زندگی از معیارهایی است که سازمان های بین المللی برای توسعه انسانی مدنظر دارند و کشور ما رتبه ۶۰ را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داده است.
 
وی افزود: ۵۲ کشور دنیا در این زمینه در رتبه بالا، ۳۹ کشور در رتبه متوسط و ۳۲ کشور در رتبه ضعیف قرار دارند و کشور ما اکنون در بالاترین رده در کشورهای دارای رتبه متوسط قرار دارد و با چین، بحرین، تونس و … هم رده است.
 
کشور ما از نظر شاخص سطح زندگی و اقتصاد وضعیت نامناسبی دارد
 
عضو هیئت موسس دانشگاه یزد اظهار داشت: کشور ما از نظر معیارهای بهداشت و سلامت در رده خوبی قرار دارد و یزد هم از موقعیت ویژه ای برخوردار است، در زمینه آموزش هم وضعیت کشور ما خوب است و شاخص هایی نظیر دانشجو، استاد و …. نیز رشد شتابنده ای داشته است اما از نظر سطح زندگی و اقتصاد وضعیت خوبی نداریم.
 
وی تصریح کرد: با وجود اینکه کشور ما از منابع غنی در زمینه های مختلف برخوردار است اما نسبت به بسیاری از کشورها ضعیف تر هستیم و این روند باید تغییر پیدا کند.
 
بی‌طرف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اولین سند توسعه ای استان یزد در سال ۶۵ تدوین شد، بیان کرد: در سند توسعه استان یزد، محورهای اصلی توسعه، توسعه انسانی، توسعه صنعت و معدن و توسعه خدمات بود و دانشگاه یزد نیز در راستای توسعه انسانی ایجاد و راه اندازی شد.
 
دانشگاه یزد نماد مشارکت مسئولان، خیران و فرهیختگان استان یزد در توسعه آموزش و نیروی انسانی
 
وی یادآور شد: در آن زمان به دلیل جنگ و مشکلات اقتصادی، وزارت علوم زیر بار ساخت دانشگاه نمی رفت اما با اعلام یزدی ها مبنی بر مشارکت در زمینه ساخت، تامین هیئت علمی حتی هزینه های جاری، کار احداث دانشگاه آغاز شد و افراد بزرگی از جمله شهید صدوقی، آیت الله سیدروح الله خاتمی و …. در این زمینه اثرگذاری بالایی داشتند.
 
بی‌طرف ادامه داد: دو رویکرد در تاسیس دانشگاه یزد وجود داشت؛ نخست جامع بودن دانشگاه و سپس بلندنگری و آینده نگری بود که هر دو محقق شد و از اساتید و روسای این دانشگاه تقاضا داریم این دو رویکرد را دنبال کنند و مسئولان استان نیز در مسیر توسعه استان نقش بیشتری به دانشگاهها بدهند.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..