رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایران:

قنات میراث ماندگار گذشتگان درمدیریت مصرف آب

راعی : 2600 رشته قنات در استان وجود دارد که هم اکنون حدود 20 درصد از آب مصرفی بخش کشاورزی در استان را تامین می کنند .

به گزارش یزدی نیوز دبیر علمی اولین همایش ملی قنات میراث ماندگار و آب افزود : در این همایش که یکصد نفر از صاحب نظران ، کارشناسان و مسئولان بخش آب و قنات کشور حضور دارند شرکت کنندگان در خصوص ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ،مدیریتی و فنی آب و قنات به بحث و گفتگو می پردازند .

 
قدیری  گفت: از مجموع ۱۷۰ مقاله ارسالی به دبیر خانه این همایش ۱۰۲ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر طی دو روز برپایی این همایش در اردکان ارائه خواهد شد .
 
وی  افزود: قنات و میراث ماندگار، جاذبه ها و گردشگری پایدار ، قنات نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط ، ابعاد فنی ، هنری و معماری قنات ، قنات و موضوع آینده نگری در بحث آب و مدیریت مصرف آن از مهمترین محورهای این همایش است.
 
 رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایران در این همایش  از قنات بعنوان یکی از سازه های قدیمی هیدرولیکی آب  که به دست ایرانیان ابداع شده است  یاد کرد و گفت مدیریت مصرف آب قنات امروز مهمترین الگو برای مدیریت مصرف بویژه در بخش کشاورزی است که باید آن را تبیین کنیم .
 
راعی  با اشاره به وجود ۴۱ هزار رشته قنات در کشور گفت از این تعداد بیش از ۲۶۰۰ رشته قنات در استان یزد است که هم اکنون حدود ۲۰ درصد از آب مصرفی بخش کشاورزی در استان را تامین می کنند .
 
 دکترپاپلی یزدی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه آب و قنات هم در این همایش همیاری و مشارکت در بحث آب و مدیریت آن را از درسهای اجتماعی قنات برشمرد و گفت امروز باید برای مدیریت در مصرف آب ازآموزه های مهم  قنات از جمله موضوع مدیریت یکپارچه و سنتی آب و نحوه همیاری و کمک در تامین آب درس بگیریم .
 
همچنین افتتاح اولین موزه قنات ایران با همکاری میراث فرهنگی در یکی از قنات های قدیمی اردکان از دیگر برنامه های جنبی این همایش بود.
 
در این همایش سخنرانان طی نشست ها و کارگاههای تخصصی مقالات خود را در روز برپایی همایش ارائه خواهند کرد.
 
اولین همایش ملی قنات میراث ماندگار و آب در دانشگاه پیام نور اردکان آغاز بکار کرد .
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..