رییس سازمان جهادکشاورزی یزد خبر داد؛

رشد ۱۳۹۱ درصدی تولیدات کشاورزی یزد پس از پیروزی انقلاب

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به رشد 1391 درصدی تولیدات کشاورزی و دامی استان طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اصلاح الگوهای کشت و نژادهای دامی را از مهمترین رویکردهای بخش کشاورزی استان برشمرد.

به گزارش یزدی نیوز «سید جمال سجادی‌‌پور» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان یزد اکنون در حالی از سطح زیرکشت ۱۱۶ هزار هکتاری برخوردار است که این رقم در سال ۵۷ معادل ۱۱ هزار هکتار زراعی و ۳۷ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی باغی بوده است.

 
وی با بیان این که میزان تولید بخش کشاورزی استان در بخش زارعی و باغی به ترتیب ۳۷.۵ و بالغ بر ۲۹ هزار تن بوده است، این میزان را در سال ۹۶ به ترتیب بیش از ۵۰۴ و ۲۵۱ هزار تن ذکر کرد.
 
وی همچنین از افزایش تولید گوشت قرمز از هشت هزار تن در سال ۵۷ به ۱۸ هزار تن در سال ۹۶، تولید طیور از ۵۵۰ تن به ۶۱ هزار و ۷۰۰ تن، تخم مرغ از ۳۶۱۰ تن به ۲۵ هزار تن، شیر از ۳۵ هزار و ۸۰۰ تن به ۲۸۲ هزار تن، عسل از هشت تن به ۲۴۳ تن و گوشت ماهی و آبزیان از پنج تن به ۱۱۹۸ تن خبر داد.
 
سجادی‎‎پور سرانه تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، طیور، شیر و عسل در استان را به ترتیب ۱۴، ۵۲، ۲۱۱ و ۰.۲ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: سرانه کشوری این تولیدات به ترتیب ۱۰، ۲۶، ۱۲۰ و یک کیلوگرم است.
 
به گفته وی، در مجموع سرانه تولید استان ۲۹۷ کیلوگرم است که در قیاس رقم ۱۷۰ کیلوگرم در کشور به ویژه در بخش مواد پروتیئنی به مراتب رقم بالاتری است و این در استان کم آب یزد و از لحاظ استفاده از آبهای مجازی قابل توجه است.
 
وی در این باره خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم شیر در کشورمان ۱۰۵ هزار لیتر است در حالی که با استفاده آبهای مجازی از طریق نهادهای دامی وارداتی، این رقم در استان یزد تنها هفت لیتر است.
 
این مسئول گفت: اگر سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن نهاده‏های دامی به استان وارد شود به عبارتی از این طریق بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب مجازی وارد استان شده است.
 
سجادی پور در بخشی از سخنانش عنوان کرد: هر چند در باور عمومی شهرستان‎‎های خاتم، ابرکوه و بهاباد به عنوان قطب‎‎های کشاورزی استان مطرح می‎‎شوند ولی از نظر تولیدات بخش کشاورزی، شهرستان یزد با تولید ۳۹۷ هزار تن در صدر شهرستان‎‎های تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی قرار دارد و سپس شهرستان‎‎های خاتم با ۲۱۰ هزار تن، اشکذر با ۱۹۰ هزار تن و ابرکوه با تولید ۱۸۷ هزار تن در رده‎‎های بعدی قرار دارند.
 
وی با بیان این که استان یزد در تولید محصولات گلخانه‎‎ای با سطحی معادل ۱۵۵۰ هکتار زمینه تولید ۴۵۰ هزار تن محصول و اشتغال ۱۹ هزار نفر را فراهم کرده است، عمده تولیدات شهرستان یزد مربوط به بخش گلخانه‎‎ای به میزان ۲۲۰ هزار تن و دامی به میزان ۷۵ هزار تن است به عبارتی ۷۰ درصد از تولیدات استان بر مبنای محصولات کم آبخواه است.
 
وی با بیان این که مجموع تولیدات کشور در سال جاری را ۱۲۲ میلون تن است که در مقایسه با ۲۶ میلیون تن در سال ۵۶ رشد ۳۶۹ درصدی داشته است، گفت: این در حالی است رشد تولیدات استان یزد با افزایش از ۱۱۵ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شاهد رشد ۱۳۹۱ درصد بوده است.
 
رییس سازمان جهادکشاورزی استان ارزش تولیدات استان در بخش زارعی را ۳۵۰ میلیارد تومان، باغی ۲۷۷۰ میلیارد تومان، گلخانه‎‎ای ۷۷۰ میلیارد تومان، دامی ۱۹۰۰ میلیارد تومان و در بخش تولید آبزیان ۱۴ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در مجموع ارزش تولیدات کشاورزی استان ۵۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
وی با بیان این که استان یزد هم اکنون با ۵۲ مجتمع دامداری و ۹ مجتمع گلخانه‎‎ای در جایگاه نخست کشور قرار دارد، افزود: استان به لحاظ داشتن ۸ هزار راس اسب اصیل  و در تولید کبک و بلدرچین رتبه اول، از لحاظ محصولات گلخانه‎‎ای رتبه دوم، در تولید پسته رتبه سوم، در تولید زردآلو رتبه چهارم، در انار رتبه پنجم، در تولید زعفران رتبه هفتم، در خرما رتبه هشتم، در تولید تحم مرغ رتبه دهم و در تولید شیر نیز رتبه چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است.
 
سجادی‎پور با اشاره به این که بیشترین منابع آب در اختیار بخش کشاورزی استان مربوط به سال ۸۳ به میزان یک میلیارد و ۵۹۵ کیلیون مترمکعب بوده است، این میزان در حال حاضر را ۹۱۸ میلیون مترمکعب خواند و گفت: براساس برنامه سازگاری با کم آبی جهادکشاورزی که از برنامه‏‏های منتخب کشور است، این میزان باید برای حفظ تعادل بین بارش‎‎ها و برداشت از منابع آبی موجود با ۴۰ درصد کاهش به ۵۶۰ میلیون مترمکعب برسد.
 
وی افزود: این صرفه‎‎جویی با کاهش ۲۴۰ میلون مترمکعبی آب با اصلاح الگوی کشت و ۱۵۶ میلیون مترکعب از طریق اجرای سیستم‎‎های نوین آبیاری و استخرهای تنظیم آب و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی باید انجام شود.
 
وی گفت: در بحث اصلاح الگوی کشت و نژادهای دامی نیز استفاده از محصولات دارای مزیت اقتصادی، افزایش بهره وری آب و تامین معیشت کشاورزان را در دستور کار داریم.
 
این مسئول در این رابطه یادآور شد: به ازای هر یک مترمکعب آب در کشت‎‎های باز ۱.۵ کیلو محصول، در فضای گلخانه‎‎ای معمول ۲۳ کیلو و با استفاده از سیستم هیدورپونیک تا ۵۳ کیلوگرم محصول به دست می‎‎آید لذا استان به این سمت پیش رفته است.
 
وی ادامه داد: استان یزد در زمینه محصولات دامی نیز با استفاده از نژادهای پر تولید سبک و سنگین از استان‎‎های پیشرو است و حاوز اهمیت است که بدانیم با توجه به وجود ۱۴ میلیون راس دام در کشور سرانه تولید شیر در کشورمان ۲۹ لیتر، در پاکستان ۱۲۴ لیتر، در اسپانیا ۴۰۰ لیتر و در نژاد فرانسوی سانن این میزان ۷۰۰ لیتر است.
 
وی غفلت از این موضوع را منجر به کاهش درامد بخش کشاورزی دانست و گفت: همچنین از مشاغل خرد در بخش کشاورزی نیز غفلت کرده‎‎ایم در حالی که این مشاغل ویژگی‎‎هایی مانند مردم محور و عدالت محور بودن، دانش محور بودن و دورن گرا و برون گرا بودن است و از این طریق می‎‎توان در مابحثی مانند دام‎‎های سبک مشاغل پایدار روستایی را ایجاد از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرد.
 
سجادی پور خاطرنشان کرد: میزان زاد و ولد در دام‏‏های سنتی کشورمان در حالی ۰.۷ دام است این میزان در دام‎‎های پرتولیدی مانند نژادهای رومانف، شال و افشاری ۲.۸ دام در هنگام زاد و ولد است.
 
این مسئول در پایان نیز ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران اعلام کرد: استان یزد در حال حاضر دارای ۳۰۱ واحد صنایع تبدیل و تکمیلی است که سالانه ظرفیت تولید یک میلیون تن با اشتغالزایی ۴۹۵۱ نفر را دارند.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..