نکوداشت پرفسور حسین ملک افضلی اردکانی در یزد

در آئینی از چهاردهه خدمات ارزشمند دکتر ملک افضلی چهره ملی و ماندگار بهداشت کشور در نظام سلامت قدردانی شد

به گزارش یزدی نیوزقائم مقام وزیر بهداشت در این مراسم با تجلیل از خدمات ارزشمند دکتر ملک افضلی  در عرصه بهداشت کشور ارتقا شاخص های نظام سلامت و بهداشت کشور را نتیجه زحمات افرادی چون استاد ملک افضلی برشمرد و گفت: امروز به همت اقدامات چنین انسان های تاثیر گذاری مرگ و میرنوزادان ناشی از کزاز ، اسهال ، و فلج اطفال در کشور به صفر رسیده است .

  دکتر ایرج حریر چی با اشاره به رشد شاخص توسعه انسانی کشور گفت امروز شاخص توسعه انسانی به هفتصدو نود هشت هزارم رسیده و در حوزه سلامت در بین کشورها  سریعترین رشدها را در این شاخص کسب کرده ایم .
وی  افزایش ۲۵ سال به طول عمر ایرانیان ، کاهش مرگز و میر کودکان زیر ۵ سال ایرانی از ۱۷۴ در هزار با ۹۱ درصد کاهش به زیر ۱۵ در هزار و میزان مرگ و میر مادران ایرانی از ۲۴۵ در هزار با ۸۹ درصد کاهش به حدود ۱۸  در صد هزار را از افتخارات نظام سلامت در ۴۰ ساله گذشته برشمرد .
 قائم مقام وزیر بهداشت همچنین رشد سریع خانه های بهداشتی در روستاها و دسترسی مناسب مردم به امکانات بهداشتی درمانی را از دیگر افتخارات بخش بهداشت و درمان کشور برشمرد و گفت:  در حالیکه در قبل از انقلاب حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور یعنی ۲۵ میلیون نفر تنها از ۱۵۰۰ خانه بهداشت خدمات دریافت می کردند امروز خدمات نظام سلامت در ۱۷ هزارو ۹۴۵ خانه بهداشت روستایی به حدود ۲۰ میلیون روستایی در سطح کشور ارائه می شود .
 در این مراسم پیام دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر نمکی سرپرست وزارت بهداشت در تجلیل از خدمات ارزشمند استاد ملک افضلی قرائت و از تلاش های ایشان در عرصه بهداشت  کشور تجلیل شد .
در این مراسم همچنین از تمبر یاد بود چهره ماندگار بهداشت کشور رونمایی شد .
ریاست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران،  معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، قائم مقام وزیر بهداشت در ستاد گسترش شبکه های بهداشتی درمانی کشور و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تنها بخشی از مسئولیت های وی در طول حیات با برکت ایشان است .
همچنین کسب جایزه بهترین کتاب سال در حوزه علوم پزشکی و بهداشت در سال ۶۳ ، برنده جایزه جمعیت سازمان ملل ،رتبه اول جشنواره رازی در گروه بهداشت و تغذیه در سال ۷۷ ،کسب جایزه علامه طباطبایی ، استاد ممتاز دانشگاه و کسب مدال درجه ۲ خدمت جمهوری اسلامی از جمله افتخارات استاد دکترحسین ملک افضلی اردکانی است .
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..