طلسم پالایشگاه جی‌تی‌ال ابرکوه شکسته شد

پس از سال‌های رکود در طرح جی.تی.ال ابرکوه، طلسم این طرح با ورود سرمایه‌گذاری جدید و پیش‌بینی سرمایه‌ای معادل هشت هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح، شکسته شد.

به گزارش یزدی نیوز ایجاد پالایشگاه نفت و گاز در ابرکوه یکی از طرح‌‌های بر زمین مانده در این شهرستان است که پس از گذشت افزون بر یک دهه تصویب طرح آن، تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 
طرح مذکور که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار پیش‌بینی شده، حتی با تشکیل شرکت تعاونی و فروش سهام نیز طی این سال‌ها به سرانجام نرسیده و همچنان بلاتکلیف مانده است.
 
البته فرماندار ابرکوه اخیراً در نشستی که به منظور بررسی مشکلات این شرکت با حضور «محمدعلی طالبی» استاندار یزد، «علی زینی‌وند» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم ابرکوه برگزار شد، از ورود یک سرمایه‌گذار جدید به این طرح خبر داد.
 
«محمد کاظمی‌نسب» خود در این باره به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: شرکت «سامان فراز قشم» که هم‌اکنون در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می‌کند، به‌عنوان سرمایه‌گذار شرکت جی.تی.ال ابرکوه معرفی شده و در حال حاضر درصدد اخذ مجوزهای لازم برای این طرح است.
 
وی تصریح می‌کند: طرح ایجاد پالایشگاه GTL ابرکوه با هدف تولید بنزین و گازوئیل از خط لوله ۵۶ اینچ سراسری عملاً در سال ۹۱ کلید خورد ولی تاکنون تنها مجوزهای خوراک، محیط‌زیست و آب و برق آن اخذ شده است.
 
فرماندار ابرکوه به نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی سال گذشته با حضور استاندار وقت اشاره می‌کند و یاداور می‌شود: در این نشست سرمایه پیش‌بینی شده مورد نیاز جهت راه‌اندازی جی‌تی‌ال بالغ ‌بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه بنزین و گازوئیل اعلام و مجوز ورود سرمایه‌گذار خارجی از کشور ترکیه‌ای مربوط به سال ۹۲ به رغم دو دوره تمدید و تأمین نشدن منابع داخلی، باطل شد.
 
وی اضافه می‌کند: البته از آنجایی ‌که با وجود وضعیت فعلی، تولید بنزین و گازوئیل توجیه اقتصادی مناسبی ندارد، سرمایه‌گذار جدید نیز با هدف تغییر محصول شرکت جی‌تی‌ال و تولید یکی از محصولات حوزه پتروشیمی وارد میدان شده و به دنبال اخذ مجوزهای لازم است که تاکنون بخش عمده‌ای از کار نیز انجام شده است.
 
کاظمی‌نسب تأکید می‌کند: سرمایه مورد نیاز برای تولید محصول جدید حدود هشت هزار میلیارد تومان برآورد شده است که مسئولان شرکت سامان فراز قشم، در حال حاضر اعلام کرده‌اند که خود قادر به تأمین سرمایه بوده و نیازی به ورود سرمایه‌گذار خارجی نیست.
 
لازم به ذکر است؛ هم‌اکنون بخشی از سرمایه‌های مردم ابرکوه که با هدف خرید سهام شرکت تعاونی جی‌تی‌ال اقدام به این کار کرده‌اند، به نام شرکت تعاونی فراگیر سرو قامت است که شرکت مذکور مالک ۱۵ درصد از سهام پالایشگاه GTL است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..