یک تیر و دو نشان با انعقاد یک تفاهم‌نامه؛ رفع مشکل کمبود شیر و مقابله با زیان دامداران ابرکوهی

در حالی واحدهای لبنی ابرکوه با مشکل تامین شیر مورد نیازشان مواجه هستند که دامداران این شهرستان شیر تولیدی خود را با قیمت بالاتر به شهرهای دیگر می‌فروشند لذا جهاد‌کشاورزی ابرکوه با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای رفع این مشکل اقدام کرده است.

به گزارش یزدی نیوز ابرکوه به عنوان قطب کشاورزی است در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی توسعه قابل توجهی داشته است به طوری که هم‌اکنون سه واحد تولیدی لبنیات در شهرهای ابرکوه و مهردشت این شهرستان فعالیت دارند.

 
غالباً بخشی از مواد اولیه این واحدها یعنی شیر مورد نیاز آنان از طریق دامداران بومی شهرستان تأمین می‌‌شود ولی اخیراً مسئول یکی از این واحدها در جریان گشت مشترک دادستان، تعزیرات و بازرسان صمت شهرستان، علت افزایش قیمت محصولات لبنی را گران شدن شیر و دلیلش را نیز خرید شیر تولیدی دامداران ابرکوهی در دیگر شهرستان‌ها با قیمت گران‌تر از نرخ مصوب وزارت صمت، عنوان کرده است.
 
البته در همین راستا نیز «محمدحسین ابراهیمی» دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه در کمیسیون هماهنگی تعزیرات شهرستان خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مدیریت جهاد‌کشاورزی شد تا از این طریق، ابتدا نیاز شهرستان تأمین و مازاد آن به شهرستان‌های دیگر ارسال شود.
 
«جواد شمس» مسئول امور دام و عشایر جهاد‌کشاورزی ابرکوه در این باره به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: شهرستان ابرکوه روزانه بین ۵۰ تا ۵۵ تن شیر تولید می‌کند که ۸۰ درصد از آن به واحدهای تولیدی شهرستان منتقل و مابقی به کارخانه‌های شهرستان‌های اطراف ارسال می‌شود.
 
وی با بیان این که نیاز سه واحد تولیدات لبنی شهرستان روزانه ۱۵۰ تن است، تصریح می‌کند: نرخ مصوب خریداری شیر از دامداران که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده معادل ۲۰۰۰ تومان است ولی بعضاً برخی کارخانه‌ها این قیمت را افزایش می‌دهند و از آنجایی که اختیار فروش شیر با خود دامداران است، کسی نمی‌تواند آنها را مجبور به فروش داخلی کند.
 
شمس ادامه می‌دهد: البته جهادکشاورزی به ‌منظور تنظیم بازار و حمایت از تأمین نیاز واحدهای تولیدی شهرستان، تفاهم‌نامه‌ای را بین واحدهای لبنی و نمایندگان دامداران تنظیم کرده که براساس آن ماهیانه قیمت خرید شیر کارخانه‌های استان‌های همجوار یزد یعنی فارس و اصفهان اخذ و میانگین آن به ‌عنوان شاخص قیمت‌ خرید شیر توسط کارخانه‌های ابرکوه مورد توافق قرار گیرد.
 
وی خاطرنشان می‌کند: با انعقاد این تفاهم‌نامه هم جلوی ضر و زیان دامداران شهرستان گرفته می‌شود و هم بخشی از شیر مورد نیاز واحدهای لبنی داخلی تأمین می‌شود.
 
مسئول امور دام جهادکشاورزی ابرکوه عنوان می‌کند: در هشت ماهه گذشته قیمت شیر از ۱۲۰۰ تومان به ۲۱۵۰ تومان افزایش‌ یافته که یکی از دلایل آن نیز افزایش قیمت نهاده‌های دامی بوده به عنوان نمونه قیمت جو از هر کیلو ۹۰۰ تومان و یونجه از هر کیلو ۷۰۰ تومان به دو هزار تومان افزایش‌ یافته است.
 
شمس می‌گوید: در حال حاضر حدود ۵۵۰۰ رأس گاو شیری در شهرستان ابرکوه وجود دارد و کاهش قیمت شیر موجب حذف دام‌های مولد و تعطیلی واحدهای دامی خواهد شد.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..