تنها سد استان یزد در انتظار تخصیص بودجه

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به پیشرفت فیزیکی 92 درصدی سد هرات، اظهار کرد: این طرح به دلیل مشکلات اعتباری، تملک مخزن سد و جاده‌های دسترسی تاکنون تکمیل نشده ولی در صورت تخصیص بودجه مناسب، طرح طی حداکثر شش ماه افتتاح خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوز «افشین عالمی» در این مورد افزود: از مجموع اراضی مورد نیاز جهت تملک، تاکنون ۶۰ درصد تملک شده و باقیمانده آن بعد از تامین اعتبار لازم، تملک خواهد شد.

 
وی با بیان این که این طرح از سال ۸۸ آغاز شده است، عنوان کرد: قرارداد اولیه طرح با پیمانکاران ۳۵۰ میلیارد ریال بود اما به دلیل مشکلات اعتباری تاکنون قرارداد خاتمه پیدا نکرده است.
 
عالمی در خصوص مشخصات فنی این طرح نیز اظهار کرد: این سد از نوع خاکی و با هسته رسی با ارتفاع ۵۵ متر و حجم مخزن ۲۴ میلیون متر مکعب است که قابلیت تنظیم ۱۲.۹ میلیون متر مکعب آب را دارا بوده و تأمین‌کننده بخشی از آب شرب و صنعت منطقه و جلوگیری از خسارات سیلاب، بهبود شبکه های آبیاری موجود و استفاده بهینه از منابع آب و خاک است و در مسیر خط انتقال به روستاهای خوانسار، چنار، حسن آباد و نیستان می‌رسد که سالیانه ۲.۶ میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی در بستر رودخانه روان‌سازی می‌شود.
 
وی ادامه داد: در پایین دست این سد، شبکه درجه یک و دو آبیاری اراضی در کشاورزی درحال اجراست که تا پایان خردادماه سال آینده توسط شرکت آب منطقه‌ای یزد ایجاد می‌شود و شبکه سه و چهار آن به عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است که در صورت ساخت، راندمان مصرف آب در شبکه آبیاری از ۳۸ درصد به ۷۸ درصد خواهد رسید.
 
عالمی در پایان با اشاره به کاهش میزان روان آب رودخانه با توجه به کاهش بارندگی‌های طی سال‌های اخیر بر تغییر الگوی کشت در منطقه تاکید کرد و از ایجاد تصفیه‌خانه‌ای به ظرفیت ۳۰۰ لیتر برثانیه در پایین دست سد جهت مصرف آب شرب، بهداشت وصنعت خبر داد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..