اعلام ۲ نام از ایران برای کاندیداتوری نام سال یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه یزد الگوی شهرهای مختلف کشور در حوزه فعالیت‌های یونسکو است از معرفی "شیخ شهاب سهروردی" و "دانشگاه جندی‌شاپور" به عنوان کاندیدای نام سال یونسکو خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزحجت الله ایوبی در مراسم افتتاحیه نخستین دفتر استانی یونسکو ایران در یزد با اشاره به اینکه دفتر منطقه‌ای کمیسیون بین‌المللی یونسکو امروز در یزد افتتاح می‌شود اظهار داشت: سازمان یونسکو سازمانی است که با اهداف و آرمان‌ها و اندیشه‌های ملت ایران بسیار خوشنام است.

 
وی خاطرنشان کرد: اندیشه پایه‌گذاران یونسکو این بود که ما برای مقابله با جنگ، باید با گرگ درون بجنگیم و ریشه جنگ را در افکار و روح و روان مردم بخشکانیم که این اندیشه با آیین و دین و سنت‌های مردم ما کاملا سازگار است.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر خلاف خیلی از سازمان‌ها که بازیچه دسته کشورهای استعماری شدند، کارنامه یونسکو بسیار خوشنام هستند و امسال رژیم صهیونیستی از این سازمان خارج شدند و همین موضوع نشان دهنده این است که یونسکو اهداف آنها را محقق نکرد.
 
ایوبی ادامه داد: در جریان جهانی شدن تقریبا خیلی از متفکران معتقد بودند که این پدیده با اقتصاد ایجاد شده ولی با فرهنگ ادامه پیدا می‌کند و در همان زمان هم یونسکو پرچم فرهنگی را بلند کرد و برای حفظ فرهنگ‌های مختلف تلاش کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند خیلی از منافعش را در این سازمان پیگیری کند و قطعا پیگیری هم می‌کنیم عنوان کرد: مردم ایران در بحث آموزش و فرهنگ و هنر سرآمد هستند.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اینکه یونسکو بلندگویی است که ما می‌توانیم در آن حرف بزنیم خاطرنشان کرد: امسال و سال آینده در سازمان یونسکو ما اسامی شیخ شهاب سهروردی و دانشگاه جندی شاپور را به عنوان کاندیداهای نام سال یونسکو معرفی کرده‌ایم.
 
وی گفت: ما در بحث اقتصادی و پروژه‌های گوناگون شاید نتوانیم با برخی از کشورهای پیشرفته رقابت کنیم ولی قطعا آن کشورها هرکاری کنند نمی‌توانند شهر تاریخی بسازند چون شهر تاریخی نیازمند تاریخ است که آنها از این ویژگی برخوردار نیستند.
 
ایوبی تصریح کرد: اگرچه ما باید کشور مدرنی باشیم که حتما هم می‌شویم ولی نقطه قوت ما همین آیین‌های چندین هزار ساله و تاریخ بسیار کهن و قدیمی ماست و معرفی این نقطه‌های قوت یکی از ویژگی‌هایی است که در یونسکو می‌توان یافت.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تاکید بر اینکه یزد را به هر صورت نگاه کنیم جزو برجسته‌ترین شهرهای ایران است عنوان کرد: بنای ما در یونسکو بر توسعه نیست و قصد نداریم تعداد زیادی دفتر منطقه‌ای ایجاد کنیم ولی واقعا برخی شهرها ویژگی‌هایی دارند که ما نمی‌توانیم همه امور آنها را از تهران پیگیری کنیم و لازم است در که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در همان استا‌ن‌ها، دفتر نمایندگی در استان ایجاد شود.
 
وی خاطرنشان کرد: این دفتر، دفتر استان یزد است و شورای شهر و استانداری پیگیر موضوعی شدند که می‌خواهد به کل استان توجه داشته باشد و نکته دوم هم اینکه این استان در ارتباط با دفتر منطقه‌ای پیشقدم شده و قطعا می‌تواند الگویی برای سایر استان‌های کشور که ظرفیتی همچون ویژگی‌های برجسته یزد دارد باشد.
 
ایوبی با بیان اینکه بحث آب از موضوعات مهمی است که پیشنهاد می‌شود به عنوان مصوبه نخستین کار این دفتر شروع به کار شود گفت: در بحث آب قرار نیست مشکلات به وسیله جنگ و درگیری حل شود و لازم است که این موضوع با مسائل فرهنگی و گفت‌و‌گو برطرف شود.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..