عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

فعالیت معادن یزد در زمان وقوع طوفان باید متوقف شود

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه در زمان وقوع طوفان گرد و غبار بسیاری از معادن به هوا بلند می‌شود، گفت: در زمان وقوع طوفان باید فعالیت معادن متوقف شود.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا اختصاصی  در دومین کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار در استانداری یزد با اشاره به نقش معادن و جاده‌های خاکی استان در تولید ریزگردها اظهار داشت: گرچه طوفان‌های یزد در مقایسه با برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان زمان کوتاه‌تری دارند و حداکثر سه تا چهار ساعت به طول می‌انجامند اما به دلیل صنعتی بودن یزد، همین طوفان‌های چند ساعته از طوفان‌های چند روزه زابل خطرناک‌تر است.

 
وی عنوان کرد: در شهرهای صنعتی تولید گازهای سمی و فلزات سنگین توسط کارخانه‌ها انجام می‌شود که هوای آلوده به این گازها و فلزات قدرت بالاروندگی بالایی دارند و بروز طوفان سبب می‌شود که ذرات گرد و غبار به سرعت به این هوا بچسبد و جذب غبارها به ذرات فلزی و سمی، توده‌ای از هوای آلوده را وارد شهرهای استان می‌کند که بسیار خطرناک است.
 
اختصاصی با اشاره به طبقه‌بندی نوع طوفان‌هایی که در یزد اتفاق می‌افتد، افزود: طوفان‌های جبهه‌ای، تندری و گردبادهای محلی از انواع طوفان‌هایی است که در یزد به وقوع می‌پیوندد و این طوفان‌ها روزانه بالغ بر ده‌ها تن گرد و غبار و ریزگرد در سطح استان جابجا می‌کند.
 
وی، مساحت کانون‌های نقطه‌ای شدید در استان یزد را ۳۷ هزار هکتار، مساحت کانون‌های صفحه‌ای شدید را ۲۰۷ هزار هکتار و مساحت کانون‌های خطی شدید را حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: تقریبا دور تا دور بیابان‌های یزد مملو از سنگ و سنگ ریزه است که این نعمت بسیار بزرگی برای یزد است و اگر این سنگ‌ها نبود، هوای یزد و میزان پراکندگی گرد و غبار در این شهر بدتر از استان‌های خوزستان و … می‌شد.
 
اختصاصی با بیان اینکه بیشترین گرد و غبار در اطراف معادن و کوره‌های آجرپزی ایجاد می‌شود، افزود: فعالیت معادن یزد باید در هنگام وقوع طوفان متوقف شود در غیر این‌صورت گرد و غبار حاصل از این فعالیت‌ها چندین برابر خواهد شد.
 
استاد گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه یزد با تاکید بر برنامه ریزی برای انجام کار اجرایی به منظور مقابله با بحران گرد و غبار در یزد تصریح کرد: لازم است اتاق فکر یا کمیته فنی کنترل و مهار ریزگردها زیر نظر سازمان برنامه و بودجه متشکل از سازمان‌های مؤثر از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صدا و سیما، هواشناسی، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی تشکیل شود.
 
وی همچنین بر جلوگیری از اجرای طرح‌های کلیشه ای و دستوری مراکز یا ستادها که اغلب غیرمنطبق با اکولوژی استان‌هاست، تاکید کرد.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..