اختصاص ۷.۵ میلیارد ریال وام کسب و کار به عشایر در یزد

رییس اداره امور عشایری یزد با بیان این که عشایر استان با جمعیتی بالغ بر شش هزار و 300 نفر شامل 1300 خانوار در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند گفت: عشایر یزد 7.5 میلیارد ریال وام کسب و کار دریافت می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوز«حسن زارع» در حاشیه بازدید از مناطق عشایری ابرکوه با بیان این که برنامه‌ حمایتی منسجمی برای عشایر استان تدوین شده است، اظهار کرد:‌ تأمین سرمایه در گردش و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی محور اصلی حمایت‌های مد نظر است.

 
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان امسال از صندوق توسعه ملی ۷.۵ میلیارد ریال وام به ۶۰ خانوار عشایری استان یزد پرداخت شود.
 
رییس اداره امور عشایری یزد ایجاد زمینه رونق کسب و کار را یکی از مهمترین دلایل پرداخت تسهیلات عشایری دانست و گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۲ میلیارد ریال وام به هزار و ۳۰۰ خانوار از محل صندوق توسعه ملی برای تأمین سرمایه در گردش و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز پرداخت‌ شده است.
 
زارع تصریح کرد: همچنین دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه از طریق شرکت تعاونی عشایر، با باز پرداخت چهارساله برای خرید علوفه و نهاده‌های دامی و جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از خشکسالی به متقاضیان پرداخت شد.
 
این مسئول ادامه داد: با وجود دودهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر استان یزد در سال گذشته، چهار هزار و ۳۸۰ تن فرآورده دامی و لبنی به ارزش حدود ۴۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تولید کردند.
 
وی خاطرنشان کرد: عشایر منطقه با تلاش‌های خود علاوه بر تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز، در تولید ۲۰ درصد صنایع‌ دستی استان نیز نقش بسزایی دارند.
 
رییس اداره امور عشایری یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال با ۶۰۰ میلیون ریال بودجه، چهار باب آب‌انبار، برای ذخیره آب شرب با ظرفیت هرکدام ۴۰ هزار لیتر در مناطق عشایری ساخته شده است.
 
زارع افزود: برای تردد عشایر،سالانه افزون بر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه‌ها تیغ ‌زنی می‌شود که تاکنون افزون بر هزار کیلومتر آن اجرا شده است.
 
این مسئول تأمین آب شرب مورد نیاز دام با هزینه‌ای افزون بر ۲٫۵ میلیارد ریال بودجه از طریق یک هزار و ۳۰۰ دستگاه تانکر ۱۰ و ۱۲ هزار لیتری و همچنین توزیع حدود ۱۴ تن آرد بین عشایر را بخشی از خدمات ارائه ‌شده به عشایر استان دانست و بیان کرد: افزون بر ۷۰ درصد عشایر استان یزد از خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار بوده و ۴۰ درصد دام‌های آن‌ها نیز در برابر حوادث مختلف بیمه شدند.
 
وی در پایان با بیان این که عشایر استان یزد با جمعیتی بالغ بر شش هزار و ۳۰۰ نفر شامل ۱۳۰۰ خانوار در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند، گفت: عشایر استان از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند که در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰ نفر شتر فعالیت دارند. 
 
 
منبع":ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..