مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت توانیر:

دولت سهام نیروگاه‌های برق را به‌ بخش‌ خصوصی واگذار می‌کند

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت توانیر از امکان واگذاری 80 درصد سهام نیروگاه‌های دولتی به‌ استثنای شبکه‌های اصلی انتقال برق به بخش‌های خصوصی از سوی دولت خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «فرید فیاض منش» در در نشست هم‌اندیشی صاحبان صنایع استان با مسئولان صنعت برق که به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای یزد برگزار شد، به بررسی الزامات قانونی و کلیات انعقاد قرارداد اتصال به شبکه پرداخت . 

 
وی با اشاره به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: دولت از حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر اصل ۴۴ منع و موظف می‌شود هرگونه فعالیتی شامل تداوم فعالیت‌های قبلی و بهره‌برداری از آن را که مشمول عناوین صدر اصل ۴۴ نباشد حداکثر تا پایان برنامه پنج‌ساله چهارم، سالیانه حداقل ۲۰ درصد کاهش فعالیت دهد و به بخش‌های تعاونی و خصوصی و عمومی غیردولتی واگذار کند . 
 
فیاض منش ادامه داد: یکی از این مواردی که در این اصل آمده بحث تولید و توزیع برق است که براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سرمایه‌گذاری و مالکیت و مدیریت در زمینه تأمین نیرو شامل تولید و واردات برق برای مصارف داخلی و صادرات توسط بنگاه‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش‌های تعاونی و خصوصی مجاز است . 
 
وی اظهار کرد: بر همین اساس به دولت اجازه داده شد که ۸۰ درصد سهام نیروگاه‌های دولتی تأمین‌کننده نیرو به‌استثنای شبکه‌های اصلی انتقال برق را به بخش‌های خصوصی و شرکت‌های تعاونی و سهامی عام و بنگاه‌های عمومی غیردولتی واگذار کند . 
 
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت توانیر با اشاره به آیین‌نامه نحوه تأمین برق و سوخت صنایع در سال ۸۸ هیئت‌وزیران، گفت: در ماده شش این آیین‌نامه مقرر می‌شود تأمین برق متقاضیان بزرگ صنعتی یعنی متقاضیانی که در سطح ولتاژ انتقال، فوق توزیع و یا از طریق فیدر اختصاصی فشار متوسط به شبکه برق کشور متصل می‌شوند و یا شهرک‌های صنعتی تنها از طریق ساخت نیروگاه اختصاصی و یا انعقاد قرارداد دوجانبه با تولیدکنندگان غیردولتی صورت گیرد.
 
وی بیان کرد: به ‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه پس از واگذاری به بورس انرژی، تأمین انرژی برای مصارف سطح ولتاژ انتقال و فوق توزیع توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین تأمین انرژی جهت مصارف بیش از پنج مگاوات برای شرکت‌های توزیع نیروی برق به ‌تدریج محدود شود به‌ نحوی ‌که تا پایان برنامه پنجم توسعه این قبیل مصرف‌کنندگان حداقل دو سوم انرژی مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های غیردولتی یا عرضه‌کنندگان در بورس تأمین کنند.
 
فیاض‌منش از الزام وزارت نیرو به فراهم کردن شرایط برای آن دسته از مشترکانی که قدرت قراردادی آن‌ها بالای پنج مگاوات است و تمایل به تأمین تمام و یا بخشی از انرژی برق موردنیاز خود را از طریق نیروگاه‌های متعلق به خود و یا بورس انرژی و یا قراردادهای دوجانبه با نیروگاه‌ها را دارند با توجه به مصوبه هیئت‌وزیران در سال ۹۴ خبر داد . 
 
«محمدحسن صباغزادگان» مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد نیز در این نشست اظهار کرد: یزد یک استان صنعتی است که بیش از ۷۳ درصد مصرف الکتریکی برای به حرکت درآوردن چرخ صنایع و برای ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده مصرف می‌شود . 
 
وی با بیان این ‌که تلاش کارکنان صنعت برق استان در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برای حمایت از تولید ملی و سربلندی ایران است، افزود: هم‌اکنون ما در استان یزد ۲۶ مشترک بالای هفت مگاوات داریم که با توجه به وجود بیش از ۳۰۰ صنعت بزرگ در کل کشور، حدود هشت درصد این مشترکان در استان یزد مستقر هستند . 
 
صباغزادگان میزان مصرف کل انرژی که در استان یزد را هشت میلیارد و ۳۱۸ میلیون کیلووات ساعت ذکر کرد و افزود: از این مقدار سه میلیارد و ۹۸۰ میلیون کیلووات ساعت توسط این ۲۶ مشترک مصرف‌شده است که مشترکان صنعتی بزرگ استان بیش از ۴۶ درصد انرژی در سال ۹۶ مصرف داشتند . 
 
وی با اشاره به این ‌که شبکه برق استان یکی از پایدارترین شبکه‌های کشور است، تصریح کرد: علت این ادعا ۵ خط ۴۰۰ کیلوولت ارتباطی است که دو خط به اصفهان، یک خط به کرمان، یک خط به هرمزگان و یک خط به خراسان است.
 
این مسئول در صنعت برق استان ظرفیت نیروگاه‌های استان را بیش از ۲۶۰۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: میزان مصرف انرژی الکتریکی ۲۶ مشترک نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۶ بیست درصد رشد داشته است . 
 
وی با بیان این ‌که استان‌ یزد کمترین خاموشی را بین استان‌های کشور داشته است، بیان کرد: میزان پیک سال ۹۶ معادل ۱۴۰۸ مگاوات بوده است که با رشد ۹ درصدی در سال ۹۷ به ۱۵۳۸ مگاوات رسید که نشان‌دهنده رونق اقتصادی در استان و تامین برق پایدار صنایع است . 
 
صباغزادگان در پایان افزود: در زمینه انرژی‌های نو، تعداد شش نیروگاه خورشیدی در شهرستان‌های مهریز، اردکان، اشکذر، خاتم و تفت در حال بهره‌برداری است و امیدواریم تا پایان سال ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۷۰ مگاوات برسد . 
 
گفتنی است؛ مدیر دفتر قراردادهای بازار برق و مدیر دفتر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز در این نشست به سوالات نمایندگان صنایع استان یزد پاسخ گفتند . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..