استان یزد دومین استان کم بارش کشور

استان یزد بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان کم بارش کشور و اکنون تحت تاثیر شرایط خشکسالی قرار دارد.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل هواشناسی استان یزد گفت: در سال زراعی جاری با وجود افزایش ۳۶درصدی میانگین بارش کشور میزان بارندگی ها در استان یزد ۵۰درصد در مقایسه با متوسط میانگین بارندگی استان کاهش دارد.

برهانی افزود:  از ابتدای سال آبی امسال  یعنی از اول مهر ماه تاکنون میان بارش ها در استان ۱۴میلیمتر بوده است و این میزان بارش باعث شده تا استان یزد در زمره کم بارش ترین استان های کشور قرار گیرد .
 وی گفت: در حال حاضر استان یزد بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان کم بارش کشور است  بطوری که در حال حاضر صد درصد از مساحت استان تحت تاثیر شرایط خشکسالی قرار دارد.
مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به الگوی نقشه های پیشیابی هواشناسی گفت: بررسی این نقشه ها نشان می دهد در دوماه آینده هم بهبودی در وضعیت بارش های استان مشاهده نخواهد شد.
وی گفت بررسی ها نشان می دهد علاوه بر کاهش بارش ها در ماههای آینده دمای هوای استان هم در مقایسه با شرایط میانگین دمای بلند مدت بین یک تا دو درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.
جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ایی یزد هم گفت: به دلیل کاهش بارش ها و خشکسالی های چند سال گذشته منابع ابی استات به شدت تضعیف شده و بنیه آبی استان تحلیل رفته است.
 جوادیان زاده خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات حفاظتی صورت گرفته از منابع آبی شرکت آب منطقه ای به دلیل پیشی گرفتن و کاهش بارش ها و خشکسالی ها ازاقدامات حفاظتی از منابع اب تغییر محسوسی در افزایش سطح ابهای زیرزمینی مشاهده نشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ایی یزد افت سطح ابهای زیرزمینی، از بین رفتن قنات ها و فرونشست های زمین در برخی مناطق استان از مهمترین پیامدهای کاهش بارندگی و خشکسالی در چندین سال گذشته بوده است.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..