مدیر کل میراث فرهنگی یزد:

معرفی میراث‌فرهنگی هر دیاری موثر در حفظ هویت آن است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این که آثار تاریخی و میراث فرهنگی هر شهر و دیاری، سرمایه و هویت‌بخش آن منطقه است، معرفی این میراث ارزشمند را موثر در حفظ هویت مردمان آن سامان دانست.

به گزارش یزدی نیوز«سید مصطفی فاطمی» در مراسم افتتاح انجمن هفت خشت مهبد(میبد) که در سالن فرمانداری میبد برگزار شد، گفت: آثار و ابنیه‌های تاریخی نشان از  هویت یک محله، منطقه و کشور دارد لذا میراث فرهنگی که از گذشته‌های دور به یادگار مانده است جزء سرمایه‌های ملت محسوب می‌شود. 

 
وی افزود: بسیاری از کارشناسان سرمایه‌های عظیم یک استان را با پتانسیل‌های موجود آن اشتباه می‌گیرند و این در حالی است که پتانسیل‌های موجود، فعالان و شخصیت‌های آن هستند که هویت و آثار تاریخی  را در جایگاه خود معرفی می‌کنند . 
 
  فاطمی با اشاره به این که فعالان حوزه گردشگری معرف یک حرکت بزرگ هستند، اظهار کرد: اگر ما نتوانیم آثار تاریخی و صنایع دستی و هویت یک شهر را آنگونه که شایسته است، معرفی کنیم در واقع سرمایه‌هایمان را نابود کرده‌ایم.
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: انجمن هفت خشت مهبد، یک انجمن مردم نهاد است که معرف آثار تاریخی، صنایع دستی و هویت اصیل ایرانی است.
 
«حسین فلاح» فرماندار میبد نیز گفت:آنچه که در گذشته‌ی تاریخ ما وجود دارد، نشان از وجود این ملت فهیم، آگاه، صبور و اندیشمند دارد.
 
وی با اشاره به تشکیل انجمن هفت خشت مهبد بیان کرد: تشکیل این انجمن، یک اقدام ارزشمند است که باید مورد توجه قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف در مسیر تاریخ را به نمایش گذارد . 
 
فلاح با بیان این که ثبت جهانی زیلو، یک برند و ارزش بزرگ برای استان یزد است، افزود: بسیاری از کارهای انجام شده در قدیم الایام به همت و تلاش مردمان این دیار بوده است که دلسوزانه و بسیجی‌وار وارد عرصه عمل شده‌اند.
 
فرماندار در پایان قول همه گونه همکاری با انجمن مردم نهاد هفت خشت را داد و از متولیان آن خواست تا در مسیر ناملایمات، از هیچ گونه  عمل و اقدامی باز نمانند . 
 
«علیرضا دهقانی» مدیر انجمن هفت خشت مهبد هم در حاشیه این مراسم گفت: هدف از تأسیس این انجمن شناساندن فرهنگ اصیل این دیار به ایران زمین و حفاظت از آثار تاریخی و معنوی استان یزد با مرکزیت شهرستان میبد است . 
 
وی برای رسیدن به اهداف این انجمن، تمرکز روی کارهایی که تا به حال صورت نگرفته، تمرکز روی میراث ناملموس، توجه به الگوهای ایرانی اسلامی، شناسایی و اطلاع رسانی و معرفی شاخص‌های فرهنگی تاریخی و گردشگری شهرستان میبد در استان یزد، تمرکز روی روستاها و شهرهای کمتر شناخته شده، آماده‌سازی، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی و آموزش مردم به‌ویژه روی آثار تاریخی فرهنگی و معنوی، جذب توریست و ترغیب و تشویق و آموزش دانشجویان رشته ایران‌شناسی، جهانگردی و علاقه‌مندان جهت شناسایی میراث ملموس و ناملموس استان برشمرد . 
 
اجرای برنامه‌های علمی، فرهنگی و رونمایی از مجله سرو آیین از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. گفتنی است؛ زمینه فعالیت عمده انجمن هفت خشت میبد(مهبد) شامل حفظ و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان و همچنین توجه به توسعه گردشگری میبد از طریق برنامه‌های پیش‌بینی ‌شده با کمک متولیان دولتی و همچنین علاقه‌مندان خواهد بود . 
 
انجمن هفت خشت مهبد با شماره ثبت ۲۵۲ پس از اخذ تأییدیه‌های لازم از سوی فرمانداری و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان و استان یزد در تاریخ ۱۵/۸/۱۳۹۷ در مرجع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری میبد به ثبت رسیده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..