یک مسئول کشوری اعلام کرد:

شیوع بالای اختلالات بینایی و گفتاری در یزد

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: اختلالات بینایی و گفتاری در استان یزد شیوع بالایی دارد و در حوزه پیشگیری از معولیت‌ها نیازمند اقدامات بیشتری است .

به گزارش یزدی نیوز «مصطفی سراج» در نشست با مراکز توانبخشی و  مراقبتی شبانه‌روزی و روزانه بهزیستی استان یزد، ضمن بیان این مطلب گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها در یزد با اجرای طرح‌های مشاوره و آزمایش ژنتیک، شاخص بالایی دارد و تلاش بسیاری در این راستا صورت گرفته است . 

 
وی یزد را نماد تلاش هوشمندانه و حرکت‌های خیر و الگویی در کشور دانست و گفت: پیشرو بودن یزد در بسیاری از برنامه های بهزیستی باعث شده بسیاری از طرح‌های عملیاتی در این استان اجرا شود . 
 
سراج رتبه اول بهزیستی استان یزد در حوزه توانبخشی را یادآور شد و گفت: یزد فعالیت‌های جدید و جایگزین را در ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت سرلوحه کارهایش قرار داده است . 
 
وی در خصوص اقدامات بهزیستی در حوزه مراکز شبانه روزی، گفت: برقراری مستمری برای مددجویان مراکز شبانه روزی پیگیری شده است و امیدواریم در سال ۹۸ اجرایی شود . 
 
مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور با تاکید بر اجرای طرح مراقبت منزل گفت: برای فراهم کردن شرایط حضور خانواده در کنار افراد دارای معلولیت در طرح مراقبت در منزل حمایت بودجه‌ای بیشتری را اعمال کرده‌ایم . 
 
وی همچنین خبر از برقراری ردیف درمان برای کودکان مجهول هویت در سال ۹۸ داد و گفت: خدمات دندانپزشکی به کودکان کم توان‌ذهنی نیز در مراکز تعریف کرده‌ایم . 
 
سراج با بیان این که ارائه خدمات درمانی به جامعه هدف بهزیستی وظیفه بهداشت و درمان است، گفت: در ورزات بهداشت ارائه خدمات درمانی به مددجویان بهزیستی دیده نشده است و بهزیستی به منظور حل مسئله درمان مددجویان ورود کرده است . 
 
وی در خصوص یارانه مددجویان فاقد هویت در بهزیستی نیز گفت: به کلیه مددجویان فاقد سرپرست و فاقد هویت یارانه تعلق می‌گیرد . 
 
مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور بر بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت تاکید و اظهار کرد: برای این منظور به تقویت ورزش در مراکز پرداختیم و در حال حاضر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی  و هیئت دولت برای نهادینه کردن ورزش در مراکز گرفته‌ایم . 
 
وی افزود: بعد از مراکز، ورزش را برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در خانواده می بریم و چون جنبه درمانی دارد، ردیف اعتباری برای آن برقرار کردیم . 
 
سراج با اشاره به افزوده شدن سالانه به جمعیت معلولان کشور، گفت: این تعداد افراد دارای معولیت علاوه بر هزینه های اقتصادی غرامت عاطفی و اجتماعی نیز به جامعه تحمیل می کند .  
 
وی افزود: افزایش معلولیت‌ها امر به دلیل سهل‌انگاری بسیاری از دستگاههاست و بهزیستی تاوان ندانم کاری بسیاری از دستگاه‌های دیگر را می‌دهد . 
 
این مسئول در خصوص خدمات بهزیستی در حوزه سالمندی گفت: اگر برنامه ریزی نداشته باشیم سالهای آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم شد . 
 
سراج در پایان اضافه کرد: تلاش ما بر ارائه خدمات همه جانبه است و در همین راستا حق پرستاری را در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت دیده‌ایم و حق مددکاری را نیز تعریف کرده‌ایم که منتظر تایید آن هستیم . 
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..