بزرگترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی کشور

استان یزد ، با برخورداری از 265 واحد تولید فرآورده های کنجدی به بزرگترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی کشور تبدیل شده است.

به گزارش یزدی نیوزمدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۶۵ واحد تولیدی در زمینه فرآورده های کنجدی فعال هستند؛ افزود: از این تعداد ۴۱ واحد صنعتی و مابقی  به صورت سنتی و یا در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت هستند که ۸۵ درصد این واحد ها در شهرستان اردکان متمرکز است.

 
علیرضا طاقه باف افزود  بنا به آمارهای موجود خرید کنجد کارخانجات استان یزد چیزی حدود ۱۳۰ هزار تن در سال است که تولید ۸۷ هزار تن فرآورده های کنجدی و ۱۵ هزار تن روغن کنجد را به همراه دارد.
 
وی محصولات تولیدی در این مجموعه ها را شامل ۵۰ درصد حلوا و ارده، ۳۰ درصد روغن ارده و کنجد و ۲۰ درصد ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی های کنجدی  و سایر مشتقات کنجد برشمرد و تنوع محصولات، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته بندی محصولات کنجدی را از سیاست های عمده این مدیریت در این صنعت دانست.
 
مدیر صنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهادکشاورزی با اشاره به اشتغال ۱۱۵۰ نفر در این حوضه گفت: در شش ماهه دوم سال با توجه به اینکه این محصول به صورت فصلی تولید می شود  این تعداد نیز تا ۲۷۰۰ نفر افزایش می یابد ضمن اینکه بیش از ۳۶۰۰ نفر هم به صورت غیر مستقیم در این حرفه مشغول به فعالیت هستند.
 
طاقه باف ضمن بر شمردن مزایای این صنایع از جمله اشتغال پایدار ،کمک به اقتصاد محلی و منطقه ای،بومی شدن صنایع پایین دست و بالا دست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه دار بودن این محصولات ،  تولید وبسته بندی روغن کنجد، ارده و حلوا ارده و انواع فرآورده غذایی بر پایه کنجد و ارده را از اولویت های سرمایه گزاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان دانست  که مورد حمایت این مدیریت قرار خواهند گرفت.
 
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان ، از صادرات محصولات کنجدی به کشور های روسیه ،عراق،کشور های آسیای میانه و حتی اروپا خبر داد.
 
از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش ۱۰۵ فقره جواز تاسیس برای تولید ارده و حلوا ارده ،روغن کنجد ، روغن ارده و دیگر مشتقات کنجدی برای استان صادر شده که ۳۳ واحد آن به بهره برداری رسیده و زمینه اشتغال ۳۶۰ نفر را فراهم نموده است.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..