دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر یزد خبر داد؛

مواد مـخدر چهــارمین عامل مــرگ در ایران

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان یزد با اشاره به ضرورت تدوین قانون برای مبارزه با مخدر‌های صنعتی و روان‌گردان در کشور، اعلام کرد: دولت به ‌تنهایی قادر به مدیریت معضل موادمخدر نیست و نیاز است که تمام دستگاه‌ها با مشارکت مردم در این رابطه تلاش کنند .

به گزارش یزدی نیوز«سید مصطفی کرباسی» در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی ابرکوه گفت: امروزه در کنار بحث تهدیدات و آسیب‌های زیست‌محیطی و فقر، تهدیدهای ناشی از آسیب‌های مواد مخدر نیز دنیا را در معرض خطر قرار داده است . 

 
وی افزود: ایران در حوزه آسیب‌های ناشی از مواد مخدر به علت همسایگی با افغانستان که بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی دنیا با تولید سالانه ۹ هزار تن است، همچنین عواملی مانند تهاجم فرهنگی، ضعف زیرساخت‌ها، عدم وجود فضای مناسب و تفریحات سالم برای جوانان، معضل بیکاری و فقر، شرایط خاص و حساسی دارد . 
 
کرباسی با بیان این که مواد مخدر و ناخالصی‌های آن در سال گذشته چهارمین عامل مرگ در کشور بوده است، افزود: امروزه ۶۵ درصد همسر آزاری، ۵۵ درصد طلاق، ۳۰ درصد کودک‌آزاری، ۲۵ درصد قتل، ۲۰ درصد جرائم منکراتی، ۲۳ درصد نزاع و خشونت با موضوع اعتیاد در ارتباط است . 
 
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همچنین به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و رهنمودهای ایشان برای پیشگیری اشاره کرد و افزود: دولت به ‌تنهایی قادر به مدیریت این موضوع نیست و نیاز است که کلیه دستگاه‌ها با مشارکت مردم در این زمینه تلاش کنند . 
 
وی ابراز کرد: امروزه فضای مجازی نیز یکی از عوامل خطرآفرین در حوزه مواد مخدر است چراکه این فضا به محلی برای فروش، قاچاق و ترویج مصرف انواع مخدرها تبدیل ‌شده است . 
 
کرباسی  همچنین از وجود ۷۰۰ نوع ماده مخدر صنعتی و روان‌گردان در دنیا خبر داد و تصریح کرد: اگر امروز حمل، توزیع، نگهداری و قاچاق تریاک جرم محسوب می‌شود، به ‌واسطه وجود قانون در این رابطه است اما اخیراً عده‌ای با تغییر فرمولاسیون برخی قرص‌های معمولی، آن را به موادی تبدیل می‌کنند که خطرات آن به ‌مراتب بیش از مواد‌سنتی است و این در حالیست که قانونی نیز برای مقابله با آن‌ها وجود ندارد . 
 
این مسئول ایران را پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر در دنیا دانست و ادامه داد: اولویت اصلی ما در مبارزه با مواد مخدر بحث پیشگیری، اطلاع‌رسانی، آموزش مهارت‌ها و در مراحل بعدی درمان و بازتوانی افراد مبتلا، صیانت و حمایت از معتادان بهبود یافته، خانواده‌های درگیر مسئله اعتیاد، مقابله و جمع‌آوری متجاهرین است . 
 
کرباسی در پایان نیز خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهایی که می‌توان هم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را غنی‌سازی کرد و هم جلوی مهاجرت را گرفت، فعال کردن ورزش در روستاهاست لذا در همین راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر، تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را با همکاری وزارت ورزش و جوانان شروع کرده که سهمیه امسال استان یزد ۳۰ خانه ورزش روستایی است . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..