مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد مطرح کرد؛

توزیع عادلانه آب با مدیریت مشارکتی و احیای سنت‌های گذشتگان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با انتقاد از دخالت و تصدی‌گری دولت در حوزه آّب، مدیریت مشارکتی و احیای سنت‌های گذشتگان را مناسب‌ترین رش برای توزیع عادلانه آب دانست.

به گزارش یزدی نیوز«محمدمهدی جوادیان زاده» در نشست هماهنگی رابطین مناطق اداره کل آموزش و پرورش در طرح داناب استان یزد، عنوان کرد: در گذشته تعداد ۳۵۰۰ رشته قنات در استان یزد وجود داشت که آب بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب را تامین می کرد و مردم استان یزد سال‌های سال با همین منبع محدود، منابع آبی را مدیریت و به درستی استفاده می‌کردند .

 
وی ادامه داد: در آن زمان شاخصه‌های دانش و عدالت برای انتخاب میراب در نظر گرفته می‌شد و بدیع‌ترین سیستم‌های مدیریتی آب در استان با مدیریت مشارکتی به بهترین شکل انجام می‌شد .
 
وی در ادامه با انتقاد از دخالت و تصدی‌گری دولت در حوزه آّب، افزود: با دخالت دولت در مدیریت منابع آب، روش‌های گذشته به فراموشی سپرده شد و درحال حاضر کشاورزان ۱۰۰ درصد وابسته به شرکت آب منطقه‌ای هستند .
 
جوادیان‌زاده افزود: بررسی روش‌های توزیع عادلانه آب در کشورهای پیشرفته نشان داد که آنها به روش گذشتگان ما مصرف آب را مدیریت می‌کنند و ما نیز باید دوباره سنت‌های گذشتگان را احیا کنیم .
 
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد تصریح کرد: طرح دانش‌آموزی نجات آب موجب افزایش سواد آبی و آگاهی در بین مردم می شود زیرا دانش آموزان پتانسیل بالایی برای انتقال دانش خود در جامعه دارند و باید از این ظرفیت استفاده شود .
 
وی با بیان اینکه آب شرب یزد به شدت به منابع ناپایدار خارج از استان وابسته است، اظهار کرد: با عنایت شورای تامین آب استان در پذیرفتن خواسته شرکت در خصوص عدم توسعه و استقرار صنایع پرآبخواه در یزد، امیدواریم بتوانیم آب را در بخش صنعت به درستی مدیریت کنیم .
 
جوادیان زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که با اصلاح روش کنونی توزیع آب و احیای سنت های گذشتگان همچنین افزایش سواد، آگاهی و فهم جامعه در خصوص وضعیت منابع آّبی، بتوانیم از بحران بی آبی در استان عبور کنیم .
 
داناب یزد طرح شاخص کشوری 
 
«سیدعلیرضا کربلایی اکرمی» مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت منابع آبی استان، اظهار کرد: به دلیل شرایط بحرانی و میزان بارش های اندک یزد در سالجاری، نیازمند همکاری مضاعف رابطین مناطق هستیم .
 
وی افزود: در جلسه ای در تهران و با حضور مشاور وزیر نیرو، مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل وزارت نیرو و مدیران روابط عمومی شرکت های آب منطقه ای کشور، طرح داناب در یزد مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان یکی از طرح‌های شاخص کشوری معرفی شد که امیدواریم این نتایج به صورت مستمر، تداوم داشته باشد .
 
وی با بیان این که طرح داناب شعاری نیست، اظهار کرد: طرح داناب به منظور ارائه آمار اجرا نمی‌شود و رابطین مناطق که سفیران آب در استان هستند با همراهی در این طرح، حافظ استمرار جریان آب در استان خواهند بود .
 
ضرورت پرداخت به طرح داناب خارج از ضوابط اداری
 
«مصطفی دهشیری» رییس اداره آموزش متوسطه دوره اول آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع آب، رابطین مناطق باید خارج از تفاهم نامه ها و ضوابط اداری به طرح داناب بپردازند .
 
وی افزود: اجرای طرح داناب یک وظیفه انسانی است و اگر حتی باعث شود یک قطره آب صرفه جویی شود یا یک دانش آموز فرهنگ صرفه جویی را بیاموزد، می توان این طرح را موفق ارزیابی کرد .
 
دهشیری ادامه داد: نمی‌توانیم ادعا کنیم ۱۰۰ درصد به اهداف تعیین شده طرح رسیده‌ایم اما می توانیم بگوییم در سال گذشته، رابطین مناطق داناب تمام تلاش خود را جهت اجرای موفق طرح انجام داده‌اند .
 
گفتنی است؛ در انتهای این جلسه آموزش‌های لازم در خصوص شیوه‌نامه طرح داناب در مدارس، به رابطین مناطق ارائه شد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..