شکار کبک و تیهو در یزد محدود شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به تقاضای بالای جامعه شکارچیان یزد در شکار پرندگانی نظیر کبک و تیهو، گفت:شکار این پرندگان با محدودیت تعداد در نظر گرفته شدند .

به گزارش یزدی نیوز «نیره پورملائی» در پاسخ به دغدغه‌های زیست محیطی مردم در خصوص  صدور پروانه شکار و صید پرندگان در استان، گفت: موضوع صدور مجوز شکار، پدیده جدیدی نیست و در سالیان گذشته نیز هر سال پروانه شکار پرنده صادر می‌شده است ولی در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور، پروانه شکار پرنده در استان پروانه صادر نشد .

 
وی افزود: این وقفه تقریبا دو ساله فرصت احیاء جمعیت پرندگان را فراهم کرد ولی صدور پروانه شکار برای شکارچیان مجاز می‌تواند به بهره برداری معقولانه جمعیت پرندگان موجود منجر شود .
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در مورد بهره‌برداری پایدار و خردمندانه از پرندگان وحشی، گفت: پرندگان وحشی شامل قابل شکار و صید و آن دسته از پرندگانی که به کمک جوامع محلی که معیشت آن‌ها وابسته به بهره برداری سنتی از حیات وحش است، می‌شوند لذا با هدف به کارگیری و بهره‌مندی از همکاری و مشارکت شکارچیان قانون‌مند در حفاظت از این پرندگان بهره‌برداری اصولی از آن ها، با رعایت کلیه قوانین و مقررات شکار و صید و در نظر گرفتن شرایطی نسبت به صدور پروانه شکار و صید فقط برای گونه‌های پرنده خشکی زی و غیر حمایت شده، در استان یزد اقداماتی انجام شده است .
 
وی در این راستا تصریح کرد: هزینه پروانه شکار و صید به میزان قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده شده تا متقاضیان این بخش تعدیل و فشار ایجاد شده بر طبیعت و محیط زیست کم شود .
 
پورملائی با بیان این که حدود ۲۰ درصد خاک استان یزد ممنوعه شکار اعلام شد، گفت: هشت منطقه چهارگانه، هفت منطقه شکار ممنوع، سه منطقه قرق اختصاصی مصوب و چهار منطقه قرق اختصاصی پیشنهاد شده است و صرفا پروانه فقط به افراد بومی و مقیم استان تخصیص یافته است .
 
وی با تاکید بر این که صدور پروانه شکار برای افراد متخلف محکوم و یا دارای پرونده مفتوح ممنوع اعلام شده است، اظهار کرد: فصل مجاز شکار صرفا دو ماه (از اوایل آذز تا آخر دی) و  دو روز پایانی هفته اعلام شد .
 
این مسئول با اشاره به این که پرندگانی نظیر کبک و تیهو که فشار و تقاضای جامعه شکارچیان بر روی آنها بیشتر از سایر پرندگان خشکی‌زی نظیر باقرقره ها و یا کبوتر چاهی است، با محدودیت تعداد در نظر گرفته شدند .
 
پورملائی در پایان خاطر نشان کرد: لازم است که ورود به هر موضوعی با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر آن موضوع و اقتضائات آن مبتنی بر دانایی و تخصص باشد و در این فرآیند، سیاست‌های فعلی محیط زیست در نظر گرفته شده و اهداف چند منظوره‌ای به منظور حفاظت و صیانت از ذخایر ژنتیکی توام با بهره‌برداری معقولانه لحاظ شده است . 
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..