اهتمام ویژه چهاردهمین جشنواره ایده ‎‎ های برتر به دو حوزه آب و کاشی

برترین‌‌های چهاردهمین جشنواره ایده‏‏های برتر در پنجشنبه 29 آذرماه در مراسم اختتامیه نمایشگاه فن بازار همزمان با معرفی پژوهشگران برتر استان، تجلیل می ‎ شوند.

به گزارش یزدی نیوز جشنواره ایده‏های برتر یک رویداد غیرانتفاعی است که به‏ عنوان اولین حلقه زنجیره ایده تا محصول با هدف ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری، شناسایی استعدادهای خلاق و برقراری ارتباط با آنها، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ به همت پارک علم و فناوری یزد و با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان جشنواره ایده‏های برتر آغاز کرد.

 
از آنجا که ایجاد بستر مناسب تفکر و ایجاد انگیزه یکی از رسالت‏های پارک‏های علم و فناوری محسوب می‏شود، برگزاری سالانه جشنواره در دستور کار پارک علم و فناوری یزد قرار گرفت.
 
عملکرد موفق این جشنواره در طول یک دهه برگزاری افزایشی در حدود ۳۰ برابر شدن تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه در دوره دهم نسبت به دوره اول را به ‏دنبال داشت و در طول سالیان برگزاری منجر به ایجاد بانک بزرگی از ایده و ایده‏پردازان از سراسر کشور شد.
 
البته این امر پارک علم و فناوری یزد را بر آن داشت تا با ایجاد زیرساخت ‎ ها و بسترهای مورد نیاز زمینه لازم برای ایده‏پردازان در جهت بهره‏برداری از ایده ‎ های ارائه شده را فراهم آورد و با تکیه بر تجربیات گذشته، از دوره یازدهم این جشنواره را با ارائه مدلی مفهومی و رویکردی جدید برگزار کند.
 
هر ساله، تمام ایده‌ها بر اساس معیارهای نوآوری، درجه‌ی پختگی، امکان تولید، ارزش افزوده اقتصادی، فراگیری استفاده در جامعه، درجه‌ رفع مشکلات جامعه و امکان ارائه در صحنه‌ جهانی مورد ارزیابی، نظرسنجی و رتبه‌بندی داوران جشنواره قرار می‌گیرند و تعدادی از آنها به عنوان ایده‌ها‌ی برتر شناخته می‌شوند که صاحبان ایده‌های منتخب از حمایت مادی و معنوی در جهت توسعه و اجرایی کردن ایده خود برخوردار خواهند شد.
 
تاکنون ۱۳دوره از این جشنواره برگزار شده است و طبق آمار در سه دوره اخیر این جشنواره که به صورت ملی برگزار شد به ترتیب ۲۵۳۹، ۱۲۸۸ و ۲۸۱۸ ایده به دبیرخانه ارسال شده و در هر دوره ۱۰ ایده به عنوان ایده ‎ های منتخب برگزیده شده است.
 
امسال در جهاردهمین دوره برگزاری جشنواره ایده‏های برتر که به صورت استانی در همه استان ‎‎ ها برگزار می ‎‎ شد، در استان یزد توجه ویژه ‎ ای به دو حوزه آب و کاشی و سرامیک شده به طوری که با توجه به کمبود شدید آب در استان و لزوم به روزرسانی تکنولوژیک صنعت کاشی و سرامیک، امسال در جشنواره به این دو موضوع توجه ویژه ‎ ای شده است.
 
در دو دوره گذشته، دوره‏های آموزشی توسط پارک علم و فناوری یزد برگزار شد که در آن‏ها زنجیره ایده تا محصول به صورت کارگاه به ایده ‎ دهندگان آموزش داده می شود و امسال نیز این دوره برگزار می‌شود.
 
قرار است در نمایشگاه فن بازار امسال که به مناسبت هفته پژوهش دایر خواهد شد، ۲۰ غرفه به صورت رایگان در اختیار ایده‌‏های راه یافته به مرحله نهایی جشنواره قرار گیرد و داوری نیز در مدت برگزاری جشنواره انجام و سپس برترین‌‌ها در روز اختتامیه نمایشگاه در روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه همزمان با معرفی پژوهشگران برتر استان، تجلیل شوند.
 
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..