درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر برجسته طنز کشور

ابوالفضل زرویی نصرآباد ، شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز کشورمان به علت بیماری و حمله قلبی در سن ۴۹ سالگی درگذشت.

به گزارش یزدی نیوز ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر برجسته طنز کشور دهم آذرماه به دلیل عارضه قلبی در سن ۴۹ سالگی در تهران درگذشت. 

این طنزپرداز سرشناس و مشهور کشورمان که اصالتا یزدی است ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بود و از سال ۱۳۶۸ فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی خود را آغاز کرد.
زرویی نصرآباد با نشریاتی چون گل آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، مهر، کیهان ورزشی، بانو، جستجو، عروس، تماشاگران و … همکاری داشته و نوشته‌هایش در نشریات با اسامی مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدل شناخته می‌شود.
از جمله کتاب‌های او می‌توان به؛ «تذکرة المقامات»، «افسانه‌های امروزی»، «وقایع‌نامه طنز ایران»، «بامعرفت‌های عالم» (کتاب گویای طنز)، «رفوزه‌ها» (مجموعه شعر طنز)، «حدیث قند» (مجموعه مقالات طنزپژوهی)، «غلاغه به خونه‌ش نرسید» (مجموعه افسانه‌های طنزآمیز)، «ماه به روایت آه»، «خاطرات سر پروفسور حسنعلی‌خان مستوفی»، «یک بغل کاکتوس: صد شعر طنز»، «اصل مطلب: مجموعه شعر طنز»، «اندر حکایت شیرین بیمه» و «این مرد مشکوک» اشاره کرد.
وی پایه‌گذار و مدیر دفتر طنز حوزه هنری و بنیان‌گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان «در حلقه رندان» بود.
«معاون سردبیر و عضو هیئت تحریریه هفته نامهٔ گل آقا از بدو انتشار(۱۳۶۹) ، سردبیر ماهنامهٔ گل آقا از بدو انتشار به مدت یک سال (۷۱–۱۳۷۰)، داوری جشنواره‌های مختلف، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه طنز، برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای متعدد در دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوعات گوناگون و مرتبط با طنز و طراحی و نگارش برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی (از سال ۱۳۷۷) از جمله فعالیت‌های این طنزپرداز است. 
وی برندهٔ لوح افتخار و سرو بلورین نخستین جشنواره شعر فجر به عنوان برترین شاعر طنزسرای پس از انقلاب اسلامی بوده و همچنین لوح تقدیر و سرو بلورین سومین جشنواره شعر فجر (سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب) در رشته شعر طنز را در کارنامه هنری خود دارد.
کارکنان، طنزپردازان و هنرمندان حوزه هنری استان یزد این ضایعه را به خانواده آن هنرمند فقید و جامعه هنری کشور تسلیت گفتند.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..